Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7577715.ab
Ja, vad skall man säga? Jag säger så här: bilisten skall självklart åka dit så att det visslar om det, inget snack om den saken. Men resten? Menar Andreas att han skall slippa ansvar bara för att straffet, 300 SEK i böter, är lågt? Skall han slippa ansvar för sitt brott bara för att han blivit utsatt för ett värre brott? Vad ger det i förlängningen? Nu hade säkert bilisten hittat någon annan att reta sig på om situationen vart annorlunda, men varför var Andreas tvungen att cykla mitt i vägen? Kunde han inte bara visat hänsyn och hållit åt sidan och låtet snabbare fordon köra om? Sedan är det en massa saker vi inte vet. Kanske höll Andreas 50 Km/tim på en 50-sträcka och bilisten ville köra ännu fortare? Kanske var det farliga vilddjur vid vägkanten så att Andreas inte kunde hålla åt sidan?

Hur som helst, två fel kan aldrig bli ett rätt. Och ett fel blir inte ett rätt bara för att ett av två fel är större.
Många av dessa "sprintercyklister" ligger ju ofta mitt i körbanan och gärna i klunga, att dom sen ofta inte tar någon som helst hänsyn till andra trafikanter är det säkert flera än jag som retar sej på, men att gå så långt som till att köra på en avsiktligt är ju helt förkastligt.
Ännu en omdömeslös cyklist och bilist.
Visa hänsyn gäller tydligen inte vissa cyklister.
"Jag tror inte fotgängarna blir så glada om jag kör förbi dom i 40 km/tim på gångbanan"

Det är tur man inte köper Aftonbladet.

Höj böterna. :wink:
Oh..ett av mina hatobjekt, cyklist i cykelbyxor ! Det är ett vanligt förekommande problem hemmavid, att man inte tycks behöva cykelbanan om man har cykelbyxor... Jag kan inte för mitt liv förstå varför det från dessa "tävlingscyklister" skall vara otänkbart att använda cykelbanan, den finns där oftast av en god anledning. Extra idiotiskt blir det när argumentet för att inte envända cykelbana är att "jag cyklar så fort att fotgängare blir rädda" :roll: , att anpassa hastigheten till rådande förhållanden verkar inte vara på tapeten. Tävla eller träna för tävling KAN man ju göra på lämpligare tid och plats än närmaste vägen hem i tät trafik....

/Thomas
Ett argument jag hört är att det finns vassa kanter som de smala cykeldäcken inte klarar, till exempel där cykelbanan korsar vägen. Då kanske man skall skaffa en mer ändamålsenlig cykel eller ta det lite försktigt. Oh yes... vilken debatt! Som bilist och gångtrafikant kan jag inte annat än förvånas över mången cyklists öh... vad skall man kalla det... adaptiva, betende..? Många cyklister verkar betrakta sin cykel som en förlängning av benen och i och med detta så gäller samma regler för cyklisten som för en gångtrafikant. Ja, när det passar. Annars kan de lika gärna klassa sig som fordon, eller varför inte terrängfordon när de far fram som galningar i löparspåret när man tar sig en promenad. Vad jag tycker om cyklister framgår här: http://trafikvett.llesrof.se/#post2
Det jag framför allt saknar är cyklistens förståelse för att vi bilister också behöver vistas i trafiken, men i den politiska korrekthetens namn har det ju blivit fult att köra bil.

Jo, en sak till. Eller två saker...
1: Jag har inget emot cyklister som håller sig till trafikreglerna. För dessa regler gäller även för cyklister. Jag ger dem mer än gärna utrymme i trafiken. Jag måste ju också följa reglerna och är bekväm med det. Däremot ogillar jag dom som bryter mot reglerna, och dessa finns bland både cyklister och bilister. Regler och ömsesidig respekt och förståelse är det som gäller. Eller borde gälla. Tyvärr tenderar dessa diskussioner hamna i ett läge där båda parterna utgår från att den andra har fel och är emot en.

2: En av anledningarna till att många bilister ogillar cyklister är rädslan för att skada dom. Det är i alla fall så jag känner. Jag vet att cyklisterna är oskyddade och det känns fruktansvärt olustigt att köra sin bil i en miljö där många cyklister hittar på sina egna regler och börjar taskspela. Det är skitjobbigt att sitta och vara beredd på ett oväntat drag från en cyklist, till exempel att behöva väja undan när de kör mot enkelriktat. Fast nu är ju inte dessa drag så oväntade :-) Tänk er själva att köra runt en kundvagn i en porslinsbutik där en hylla med porslin plötsligt kan glida ut framför en utan förvarning. Nu vet jag att många cyklister tycker samma sak om oss bilister och det beror på att många bilister är idioter.

3: Det är min fasta övertygelse att cyklisterna begår fler trafikbrott per kilometer än vad bilisterna gör men att det straffs fler bilister än cyklister. Och nu är det vuxna människor jag pratar om, inte småbarn som saknar konsekvenstänkande. Hur kan man få en taskspelande cyklist att lära sig spela efter reglerna? "Det naturliga urvalet" är lite drastiskt, men det kanske är dags för polisen att medelst böteslappar ge fulcyklarna en liten uppsträckning.

4: Cyklister och bilister som följer reglerna och visar hänsyn behöver inte ta åt sig.

Det blev visst fyra saker men det bjuder jag på.
Jag får anmäla en avvikande mening.

Om cyklister envisas med att köra i tävlingsfart inne i städerna är det bättre - för deras egen och andras säkerhet - att de använder den ordinarie körbanan. Jag vet inte hur många cykelbanor jag korsar vid en vanlig tur i Göteborgs centrum, men varje gång måste jag kolla ordentligt så inte jag får en cyklist i sidan i hög hastighet. Cyklister har ju en förmåga att dyka upp från ingenstans, och det har nästan alltid förtur (även om reglerna på denna punkt har luckrats upp, eller kanske snarare luddats till så ingen vet riktigt säkert).
Om cykelbanorna vore bättre skulle fler cykla där. Jag ska banne mig tappa ut några ton med gatsten lite här och där på motorvägarna, så kan ni anpassa hastigheten efter att det finns hinder där. Liknelsen är vädligt grov, men cyklar man inte själv ska man inte generalisera. Cyklar man inte har man ingen aning om hur dåliga cykelbanorna är, i alla fall söder om Stockholm.

Edit:
Gatstenarna ska nog egentligen bara läggas ut i ett körfält, sedan får vi se om folk fortsätter att åka där eller om de väljer de andra körfälten som är utan hinder.
Hhm... undertecknad är oxå van att behöva tampas med dessa underbara cyklister i Göteborg (vet inte om samma fenomen gäller i övriga Sverige men jag antar det).
Underligt nog så har den ansvarsbördan cyklisten har....dvs, att visa lika mycket hänsyn & aktsamhet som bilisten... försvunnit tack vare att lagstiftningen utformats & efterlevs av rättssystemet på ett orealistiskt sätt.

Personligen så är jag rädd att mitt & min familjs liv skall förstöras pga att någon idiot på cykel väljer att inte vara aktsam/varsam i trafiken....Jag skall inte behöva lida pga våra myndigheter/rättsväsen sett till att ansvarsbefria cyklisterna & lägga allt ansvar på bilisten.....

Nä, tror jag ska skrota bilen till fördel för en gammal rostig miltärcykel.... då kan jag med gott samvete cykla runt i Göteborg utan att bidra till den globala uppvärmningen... sätta mig på ett café i Haga & låtsas vara miljömedveten proletär samtidigt som jag spottar & fräser på alla bilar som kör förbi (det imponerar säkert på alla brudarna i batikfärgade kläder som har hår under armarna) .... :D :D :D
Som bilist får jag väl i fortsättningen använda cykelbanan då, det finns förmodligen lika många ursäkter för det som när cyklande använder vägen.

Jag vill inte trängas med alla otäcka lastbilar, dom byter fil utan att ge tecken och kör på en bakifrån med sina 60 ton värst är dom polska, sen har vi mc som susar förbi i 230 km/h utan dämpare, för att inte tala om alla potthål osv.

Alltså har jag rätt att köra bil på cykelbanan, och dom som cyklar där ska enbart hålla näbben, för dom förstår ingenting om min situation och hur jag upplever den.
erikn skrev:Om cykelbanorna vore bättre skulle fler cykla där. Jag ska banne mig tappa ut några ton med gatsten lite här och där på motorvägarna, så kan ni anpassa hastigheten efter att det finns hinder där. Liknelsen är vädligt grov, men cyklar man inte själv ska man inte generalisera. Cyklar man inte har man ingen aning om hur dåliga cykelbanorna är, i alla fall söder om Stockholm.

Edit:
Gatstenarna ska nog egentligen bara läggas ut i ett körfält, sedan får vi se om folk fortsätter att åka där eller om de väljer de andra körfälten som är utan hinder.
Synnerligen begåvat inlägg :-O)

Har nu kollat flatstiftkontakterna som är oke[…]

Felkod B5

Försökte gå in på lä[…]

Gänglåsning "släpper" vi[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Har en nissan micra k11 1998 som tappar kraft och […]