Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av bensinskalle
Håller på och renoverar en uppsättning ok till min 244:a

Blästrat ett av oken och skulle då ta ur kolvarna. Tryckluft gick självklart inte. Lyckades dra ur ena kolven med polygrip men den andra kolven ( bak-ok ) sitter fortfarande.

Någon som har något bra tips på vad man kan göra för att kolven ska komma ut? Den sitter inte totalt fast, ja har rört på den lite innan jag blästra men får fan inte ur kolven nu...

Kan tillägga att jag inte har någon fettspruta etc, rostspray hjälper inte så mycket heller.

Kan man dela på oket så man får lite mer utrymme att jobba på? Eller är det omöjligt att få tätt igen?
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Om du har någon fungerande huvudcylinder liggande kan du ju göra ett litet hydrualiskt system för att pressa ut kolvarna. Att dela oken är ingen bra ide eftersom dom måste sättas ihop med specialverktyg.

Mvh GK
Användarvisningsbild
av bensinskalle
tobias1990 skrev:annars så köper du nya på biltema för 550 kr st dem fungerar väldigt bra
Jo ja åker nog på att göra det, för blästern fungerar inge bra, den gav upp halvvägs på andra oket.....

Jag hade ju hoppats kunna spara in en tusenlapp på att göra själv men de skiter sig ^^

Synd bara på reparationssatsen som är påväg hitåt menmen...
gnestakalle skrev:Om du har någon fungerande huvudcylinder liggande kan du ju göra ett litet hydrualiskt system för att pressa ut kolvarna. Att dela oken är ingen bra ide eftersom dom måste sättas ihop med specialverktyg.

Mvh GK

Råkar ju ha just en sån ligga, de är fan att blästern jävlas annars hade de nog blivit ett litet hopkok med den...

Förresten: Biltemas ok är ju girling, men är det fyrkolvsok fram? Fram och bak kostar ju lika mycket vilket känns lite konstigt..... Jag har ju dessutom ventilerade skivor, men står ju att oken ska passa för det...

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Broms ... o/200-ser/
Användarvisningsbild
av bensinskalle
tobias1990 skrev:ja det är girling och det passar till ventilerade skivor
Men är det fyrkolvs framok, med tanke på dubbelkrets osv...? Får väl kolla när ja kommer dit om inte annat...

Tack för all hjälp hittills!

Edit: Det löste sig då tillslut, blev nya ok. De var fyrkolvs fram, trots priset :roll:
Användarvisningsbild
av tobias1990
bensinskalle skrev:
tobias1990 skrev:ja det är girling och det passar till ventilerade skivor
Men är det fyrkolvs framok, med tanke på dubbelkrets osv...? Får väl kolla när ja kommer dit om inte annat...

Tack för all hjälp hittills!

Edit: Det löste sig då tillslut, blev nya ok. De var fyrkolvs fram, trots priset :roll:
ja det rär fyrkolvs ok fram och dubbla kretsar dem ser precis ut som oken som sitter på bilen från början

Föredrar sim i bilen, slipper koppla upp mobi[…]

Hej sitter och funderar på att skaffa en xc4[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ingen framgång med blinkdosan, men ja testad[…]

B230E K-Jetronic 740 till 240

Står det 10° så ska det ställ[…]