Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jonnybcool
Har upptäckt på senare tid att det försvinner kylvatten nånstans på min V70 T5:a 02:a... Inga sympton på att värmepaketet skulle va slut eller att toppackningen skulle va dålig...
Svårt att säga hur mycket som försvinner men har inte varit med om att det kan gå ner på MIN förut på ett par hundra mils körning... Kan det försvinna i turbon nånstans?
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Kontrollera kylarslangar samt inspektera kylaren, speciellt vid gavlarna, läckage på kylaren kan ses som grågröna eller vita beläggningar. Man ser egentligen inte att vätska läcker ur kylaren eftersom kylaren är varm och vätskan torkar nästan direkt men man kan se spåren av läckage.

Mvh GK
av inkognito
Om turbon läcker, borde det bli vitaktiga avgaser
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Rycker det vitt eller oljan är gråaktig alt att kylvätskan luktar avgaser efter körning= topplocket. Annars som nämnts ovan kolla gavlarna på kylaren samt de under kylslangarna som får utstå en del stryk.
av Jonnybcool
Sitter relativt nya silikonslangar till kylaren så de tror jag inte det är. Ska byta olja och filter på den idag så får kolla runt lite vid kylaren...
av Jonnybcool
Jag har fortfarande problem med kylarvattnet i bilen. Dock tror jag det måste vara luft nånstans i systemet för jag fyllde på till rätt nivå sen när man kört ett tag så varna den för låg nivå igen. Fyllde på igen och körde ett tag tills den varna igen. Då lät jag bilen stå med locket av och helt plötsligt börja det bubbla över så satte på locket och efter en stund sjönk det ner igen, fyllde på och stod utan lock en stund och så börja det bubbla över igen. Jag läste mig till att systemet skall vara självluftande? Vad kan det va då som spökar? Har inga problem med att den går varm.

Jag vet att det var en jobbarkompis för längesen som hade nått problem med sin Seat eller va det var att kylarvatten nivån spöka och det hände konstiga saker i allmänhet och då visade det sig att det var själva locket som vat trasigt...
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Jag undrar om du inte har ett problem med topplockspackningen, gör ett komptest.

Mvh GK
av DaXX
Detta problem drogs jag med ända fram tills för en månad sedan på min bil. Ända sedan jag köpte bilen 07 så har jag fått fylla på ca 2 gånger om året. Detta kontrollerades vid service men de hittade inget läckage någonstans. När jag var iväg på semester i år så fick jag plötsligt fylla på två gånger på två dar, och andra gången blev det slutligen en stor pöl under bilen när den stått parkerad fyra timmar. Efter att de plockade ner plasten så sprutade det kylarvatten från ett av de mindre rören som går in i kylaren. Efter kylarbyte har nivån slutat gå ner under maxstrecket och jag kan äntligen sluta fundera på det.

Det var i april 2009 som jag bad servicekillen felsöka fenomenet och fick då svaret att om det läcker någonstans så är det ytterst lite och att det var lika bra att avvakta innan man börjar riva saker. Tog 3,5 år innan läckan slutligen visade sig.
av Jonnybcool
DaXX skrev:Detta problem drogs jag med ända fram tills för en månad sedan på min bil. Ända sedan jag köpte bilen 07 så har jag fått fylla på ca 2 gånger om året. Detta kontrollerades vid service men de hittade inget läckage någonstans. När jag var iväg på semester i år så fick jag plötsligt fylla på två gånger på två dar, och andra gången blev det slutligen en stor pöl under bilen när den stått parkerad fyra timmar. Efter att de plockade ner plasten så sprutade det kylarvatten från ett av de mindre rören som går in i kylaren. Efter kylarbyte har nivån slutat gå ner under maxstrecket och jag kan äntligen sluta fundera på det.

Det var i april 2009 som jag bad servicekillen felsöka fenomenet och fick då svaret att om det läcker någonstans så är det ytterst lite och att det var lika bra att avvakta innan man börjar riva saker. Tog 3,5 år innan läckan slutligen visade sig.
Okey... Intressant. Jag ska avvakta och se vad som händer framöver, om det börja läcka ordentligt nångång så blir det ju aningens enklare att hitta problemet.
Mäta spolarvätska fryspunkt

Om du inte har fullt i behållaren kan du j[…]

Lös list

Upptäckte idag att listen som är på[…]

Oj! Ett tag sedan. Glömt att svara. Bytte til[…]

Hur långt kommer man med en hybrid som har f[…]