Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej..

Tänkte höra med folket här som vet lite mer än jag..

Vi har precis införskaffat oss en Volvo 244
årsmodell 84:a med automat...
Hur vanliga är dessa tidiga modeller med automat..
Vet ju att polisen hade ju sådana för en massa år sedan ,, kanske
inte just 84: modellen .
Tror vi hittade ett fint exemplar ..
med 3 ägare ,, första ägaren var född 1915 och skötte bilen pedantiskt..
med olika rostskydds behandlingar,, alla papper fanns i bilen från den tiden.

Den har gått knappt 14000 mil , på det senaste året har den bara gått 1000 mil.'
Ny servad förra året med olje byte i både låda och växel låda..
och självklart kamrem.....

Hur mycket drar denna bilen genomsnitt tror ni ?? Vi gissar på 0,8???
Är det ngt speciellt vi ska tänka på när det gäller underhållandet å så av bilen...
Den är ju ändå en pärla =)
Tänk på att även om bilen inte rullar så mycket(mindre än 1500 mil/år) så bör man byta oljan i motorn varje år. Samtidigt bör man kolla stiften, rotor, fördelardosa samt batteri. Man bör också med jämna mellanrum kolla alla kylarslangar samt på senhösten spola ur kylsystemet och fylla på ny frostskyddsvätska.

Mvh GK
japp..

Den förra ägaren bytte rotor och fördelare dec förra året ...
och kammen byttes sommaren förra året...
Den tänder lite ojämnt men vi ska byta tändstift på den och se vad som händer...
Det var även två säkringar som var trasiga,, men vi hittar inte vart dom gick ...
men bytte ut dom iallafall....
Men jag undrar en sak..... Behöver vi använda bly ersättning på bilen???
Vi hade en gång en 740 som vi var behövde göra det på...
Motorn på våran 244 är en b23a.....

Ägaren som vi köpte bilen av hade bytt ut alla dörrar för dom gamla var tydligen
upp ätna av rosten,,, så nu kör vi runt med vit bil och gula dörrar =)

Alla slangar ser ut att vara någorlunda nyligen bytta , dom ser fräscha ut iallafall...
Kylet är väl inte så fint, men fick med ett fint som skall bytas till senare i sommar....

Undrar även vilken normal tempen är på dessa bilarna,,,,
fläkten är ju rem driven..
Men våran mätare visar lite under mellan läget eller vad an kan kalla det..
den blir inte helt horisontell..... kan tyvär inte förklara det bättre....
annapanna skrev: Hur mycket drar denna bilen genomsnitt tror ni ?? Vi gissar på 0,8???
Beror naturligtvis helt och hållet på hur och var bilen körs. Men tyvärr tror jag det blir svårt att komma under 1,0L/mil blandad körning.
Lugn landsvägskörning så kanske det går med 0,8. Automaten gör ju att den drar lite extra också.
Men du kan ju alltid kontrollera vad den drar om du nollar trippmätaren vid fulltank och sen kör ett tag och när du tankar fullt igen så ser du hur mycket som gått åt på hur många mil så är det bara att räkna.
annapanna skrev: Undrar även vilken normal tempen är på dessa bilarna,,,,
fläkten är ju rem driven..
Men våran mätare visar lite under mellan läget eller vad an kan kalla det..
den blir inte helt horisontell..... kan tyvär inte förklara det bättre....
Normaltemp tror jag skall vara 92 grader C.
Tempmätaren bör stå på mitten. Gör den inte det efter att du kört ett tag får ni nog byta termostaten.
Skall man byta termostat kan det passa bra att samtidigt byta kylarvätska.
Annapanna: Du behöver inte någon blyersättning i den bilen, och du hade inte behövt det i din 740 heller. Alla rödblockmotorer med alutopp har inpressade hårda ventilsäten, så dom tål blyfri bensin. Att din 740 eventuellt krävde det kan bero på att motorn var gjord för ett högre oktantal. Oktantalet reglerades visserligen med tetraetylblytillsatsen, men i just rödblockmotorerna har det ingen inverkan på ventilsätena. Vill du ha högre oktantal, så finns det E85. Det har ca 104 oktan. Det är dessutom rejält mycket billigare än oktanbooster och blytillsats. (Till saken hör dessutom att blyersättning och oktanbooster består till större delen av just etanol!!! :shock: )

Till din grundfråga om bränsleförbrukning så kan jag kommentera så här: Jag hade en 244 -78 med automatlåda. Den drog markant över litern i genomsnitt. Nu kan jag inte turerna och årsmodellerna med dom olika automatlådorna, men min hette BW55. Jag är alltså osäker på vad din heter. Det finns flera "kalederbitare" här på forumet och dom kan säkert svara på detta. Samma debattörer som har koll och kataloger på "allt", har ibland också statistik på hur många 240 som levererades med automatlåda. Min gissning är att det trots allt var en hel del.

Skulle du inte få bukt med tändningsproblemen, så finns det numera det välkända helelektroniska brytarlösa tändsystemet 123Ignition till alla rödblockmotorerna. Du byter hela fördelaren rakt av och får en ny fördelare som troligtvis överlever bilens livslängd. Sök på 123Ignition.
Senast redigerad av 1 Rådlös, redigerad totalt 0 gånger.
för att veta vilken automatlåda du har så hur många steg har den bw55 som ovanstående nämnde var bara 3 stegad och motorvarv och förbrukning blev där efter. men jag skulle tro att du har en aw 71 den är fyrstegad och varvar inte alls lika mycket så förbrukningen blir betydligt humanare.
jajamensan ,, det stämmer vi har en AW??.....ngt nummer..
den är fyra steg ....
gas vajern är lite seg så den skall bytas,, men vi har iallafall räknat till 4 steg =)
Så om jag fattar det rätt så drar den mindre eftersomn den inte drar ut lika mycket på alla växlar..?

Då kan vi köra med etanol oxå eller??
eller iallafall ha bra blandningsföhållanden,,, ca 60 bensin och 40 etanol - 100 %..
eller är jag ute och cyklar ...

Ja då är det vanligare än vad jag trodde med automat på dessa bilar då ... där ser man .
Tack för alla era svar =)
du bör vara försiktig med etanolen.för att en motor skall gå bra på etanol behöver den ca 30 % mer bränsle.förgasaren ger ju inte detta utan motorn går alldeles för magert. det som händer när motorn går magert är att det blir alldeles för varmt i cylindrarna och i värsta fall så kan det smälta hål i kolvarna pga spikningar. det luriga med etanolen är att spikningarna inte hörs så som med bensin. har själv en 86a med förgasare och har labborerat med etanol kom fram till att ca 20% e85 var max för att den skulle gå bra märks tex om du har för mycket att tomgången blir alldeles för låg. om du ändå "mixtrar med etanol" så måste du halvera bytes intervallerna på motoroljan då etanolen bryter ner oljan i förtid. detta är bevisat genom att om du tittar på nya flexifuelbilar så har dom halva körsträckan som serviceintervaal gämmför med samma bil med bara bensindrift. själv tyckte jag att dom 20%e85 inte var värt risker och krångel så jag slutade med det och återgick till 100% bf 95
Det finns tumregeler för etanolinblandning. Du har inte berättat om det är förgasare eller insprutning. I en förgasarmotor brukar man räkna max 12 - 15% etanol. Mer klarar inte förgasarn att blanda. Är det däremot insprutning så brukar man räkna på ca 30% etanol. Det kan ibland vara mer, men sällan mindre. Man får pröva sig fram. Jag själv har mer än 4 och ½ års erfarehet, och lika många tusen mil, med att köra min 240 -92 på 30% etanol utan någon konverteringsåtgärd eller för den delen, driftstörningar. Inte ens köldstartproblem. Dom kommer i mycket högre blandningsprocent.

Lite överkurs: Insprutningen är "dresserad" att hålla ett så jämnt blandningsförhållande luft/bränsle som möjligt. Det kallas Stökimetriskt tal. För att på bästa och effektivaste sätt och med minsta möjliga avgasutsläpp, går det åt 14,7 kg luft för att förbränna 1 (ett) kg bensin. Notera att det räknas i kilo här. Det är nog någon matematisk finess med det? Hursomhelst, i moderna bilar kallas detta Lambda 1. Nu är det så att för etanol blir siffrorna lite annorlunda. Jag kan dom inte utantill, men någonstans 9 - 10:1. Alltså 9 -10 kg luft till 1 kg E85. Lambda 1 är alltså inget påhitt av politiker eller miljökämpar. Det är mer som en sorts naturlag. Om du nu har en insprutningsmotor, så klarar den förmodligen att hålla rätt blandning inom ett brett område.
Är det däremot en förgasare så blir det dessvärre snävare toleranser. Det beror på dom olika systemens olika funktioner.
En fotnot: Ett kilo luft motsvarar ungefär 1,2 kubikmeter!

Ett tillägg: Jag ser att Dalle skriver 20% E85 i sin förgasarmotor. Jag skriver 12 - 15% etanol. Eftersom E85 innehåller 85% etanol och resten bensin, så blir det ungefär samma sak. Till Dalle så kan jag säga att du var försiktig i överkant. Det här med halva bytesintervallen är förmodligen en grov gardering från biltillverkarnas sida. 1. Etanol och motorolja blandar sig inte. Till tvåtaktare måste man ha vegetabiliskt baserad olja. 2. Vid mina oljebyten kunde man nästan skönja en färg på den gamla oljan. Alltså inte helt sotsvart som vanlig olja är. 3. Det finns en film på YouTube där man har öppnat en Cheva V8-motor efter ca 17 000 mil på E85. Den visar inga tecken på större slitage i motorn eller bränslesystemet.
Senast redigerad av 1 Rådlös, redigerad totalt 0 gånger.

Connected Safety använder bilens inbyggda SI[…]

Hej sitter och funderar på att skaffa en xc4[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ingen framgång med blinkdosan, men ja testad[…]

B230E K-Jetronic 740 till 240

Står det 10° så ska det ställ[…]