Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av andreas88
Hej. har ett problem med bilen gällande ABS det är så att lampan lyser när jag startat motorn, men om jag stänger av och startar igen så är den och förblir släckt tills nästa gång jag startar den. efter ett tips från en polare så gjorde jag rent kransarna fram, och efter det så lyser den tills jag kört en bit och startar jag om den så slocknar den och tänder sig inte igen. en mekaniker på Volvo sa att det inte är elektroniskt fel utan det är mekaniskt fel... vad tror ni? vad ska jag kolla? kransarna fram är hela och rena från rost..
Användarvisningsbild
av andreas88
lampan har inte tänts alls på två dar nu, inte mer än vad den ska göra. det finns väl inga felkoder satta förens lampan tänder sig eller har jag fel? rätta mig gärna
Användarvisningsbild
av emwtur
skall vara så men kolla att det finns en kontakt i uttaget först !
/emwtur
av patan
Har exakt samma fel på min bil. När jag startar bilen på morron då jag ska till jobbet så tänds ABS lampan. Sen kör jag till jobbet och så stänger jag av bilen och startar den igen då har lampan slocknat. Jag provade och mätte med multimetern direkt när lampan hade tänts och då var det vänster givare fram som inte gav nåt utslag. Höger givare hade runt 1000 ohm. Men då jag sen körde en sväng och stannade bilen och prova att mäta igen så gav även den vänstra givaren runt 1000 ohm.
Kollade felkoderna och fick 1-5-1 och det är vänster ABS sensor fram så jag tippar på att den är väck.
Lite konstigt att om bilen har stått exempelvis över natten och man startar den så funkar inte ABS sensorn som den ska. Det är som att man måste köra bilen så den blir varm innan den funkar. Den borde väl inte ha nån betydelse om bilen är varm eller om den har stått över natten för ABS sensorns skull? Sitter och letar på bildelsbasen och det verkar inte helt lätt att få tag i en begagnad ABS sensor...
Användarvisningsbild
av emwtur
glappkontakt som bara visar sig vid värme eller kyla är inte alls ovanligt - kanske inte på ABS sensorerna men ....

/emwtur

Se min post längre upp, fullt av bilder. Det […]

Drivetrain Issue (V60 2024 T6)

Thanks for the link. To my understanding, I think […]

hjullager eller difflager

har lager ljud vänster fram låter mest […]