Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av pken86
Tjena.

Jag är inte det minsta kunnig om bilar och har ett problem.
Gasj*veln hänger sig till och från när jag frikopplar och stannar på runt 2000 varv. Har kollat vajern och returfjädrar, men kunde inte hitta något galet. Fick som tips att kolla tomgångsmotorn och spruta in 5-56 i den, vilket inte hjälpte.
Så nu vänder jag mig till er och frågar: är det någon som har några fler tips på vad jag ska kolla efter?

Tack på förhand! // Patrik
Användarvisningsbild
av emwtur
saker att göra:
- rengör gasspjället !
- kontrollera/justera tomgångskontakten på spjället !
- rengör och smörj tomgångsmotorn ( 5-56 kanske kan duga som rengöring men inte som smörjning )
- kontrollera att inte motorn får tjuvluft ( spruta startgas på slangar och insugspackning)
- kolla felkoder !

Välkommen till forumet förresten - kolla i "informationstråden" längst upp i forumet så hittar du länkar till hur man gör ovanstående !

/emwtur
av Vovlo_Henrik
Det är inte isoleringen i motorhuven som lossnat och lägger sig över gasrullen när du stänger huven? Inte så ovanligt, brukar synas slitmärken i isoleringen...
av pken86
emwtur: tack för tipsen, ska kolla på det nu i helgen!

henrik: nej, den har jag tagit bort för länge sen, så det är det inte. tack ändå!
Hastihetsmätare.

Du behöver inte ha vägmätare som fu[…]

jäklar, här var det tidig på, ja h[…]

Trög växling ...

Trevligt att få vara med igen. En fråg[…]

Lödskarvhylsa funkar perfekt att skarva tunna[…]