Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av CurrentHill
Hej!

Jag har en V70 2.5T AWD -05 som jag är extremt nöjd med. Speciellt fyrhjulsdriften och lastutrymmet är finemang. Tyvärr så jag har jag ett problem som verkar svårlöst. Tänkte höra om någon annan har råkat ut för det eller vet vad det kan bero på.

Allt som oftast vid 0-gradigt eller minusgrader får jag följande felmeddelande på displayen i bilen:

ANTI-SLADD SERV. ERFORDRAS

Jag har precis haft bilen på 1500-milaservice. Dock var det plusgrader den dagen så felet uppstod aldrig (självklart). Men något som förundrade mig å det grövsta var att felet inte ens fanns loggat i bilen. Jag hade säkert haft felet ett 20-30-tal gånger. Men inte en rad i loggen angående detta.

Problemet med detta är att jag fortfarande inte har lyckats lämna in bilen när felet "pågår" då det kräver rätt mycket koordination. De morgnar jag har haft möjlighet att lämna in bilen (arbetar heltid samt har dotter på dagis vilket kräver bil kontinuerligt) har felet inte uppträtt. I vissa fall har felet "släppt" när man stängt av bilen vilket gör felsökningen ännu krångligare:

1. Invänta minusgrader
2. Ta ledigt och meddela dagis att dottern ej kommer
3. Åka till verkstad utan att föranmäla
4. Låta bilen stå påslagen utanför verkstaden och rusa in och försöka hugga en mek innan någon stjäl bilen
5. ... and so on ...

Hehe... nåja, ni förstår dilemmat. Ursäkta det långa inlägget - men är det någon som har erfarenhet av problemet?

Tack på förhand!

Med vänlig hälsning

CH
av Frigge
Till att börja med kan jag säga att ett sånt fel finns utan tvekan loggat,allt annat är näst intill omöjligt. Du har Inga konstigheter med blinkers ?
Jag tror problemet ligger i enheten bakom ratten, föredetta SWM, nu SAS.
I den finns rattvinkelgivaren vilken JAG TROR inte fungerar som den ska.
Kan också vara sp enkelt som att systemet är i behov av en kalibrering, antar dock att dom åtminstone gjort en sån ?

/Fredrik
Användarvisningsbild
av CarMan
Jag gissar helt klart också på SWM:en

jag har förövrigt haft en kund som sagt presis samma sak. Han hadde varit på en annan Volvo verksta & dom sa att bilen inte loggat nån felkod.
jat tog in bilen o nog fans det felkod alltid. men man måste ju läsa lite mer än bara rubriken till de felkoder som finns. denna bil var på genomresa & hade inte tid o vänta på en ny SWM, så jag vet inte hur det gick, men är helt övertygad om ett en ny SWM löste felet.
av CurrentHill
Man tackar för de snabba svaren!

Det låter som att jag bör hinta min verkstad om det föga sannolika scenariot att ingenting finns loggat i bilen. Samt även nämna SWM (SAS) så de har någonting att utgå ifrån. För vid servicen sade de att det inte fanns någonting alls att gå på. De hade tyvärr inte den minsta aning om var de skulle börja. Men de var noga med att förklara att hittar de inte felet i loggen så kommer de inte att laga bilen (trots felet i displayen - och självklart i verkligheten).

Förstår deras dilemma, men det känns lite snopet för mig som köpt en bil för närmare en halv mille. ;)

Med vänlig hälsning

CH
av Klasson
Jag har exakt samma problem på min V70 -02, men på den tänds avgasrennings lampan med efter ett tag,

Varför kommer felet bara när det är kallt??
av zenobia
CurrentHill skrev:För vid servicen sade de att det inte fanns någonting alls att gå på. De hade tyvärr inte den minsta aning om var de skulle börja.
OK, hata mig nu men jag MÅSTE inflika....

Antar att det var en Volvoverkstad som du var inne på eftersom de läste felkoder mm. Så då var vi här igen med märkesverkstäder och deras VERKLIGA kompetens. Antingen hittade dom inget eller så orkade dom inte bry sig.

Detta återkommer GÅNG på GÅNG i detta forum... Men nu kommer säkerligen mantrat... Serva din bil på märkesverkstad för dom VET mer om JUST din bil och kan SE saker som INGEN annan ser... blablablaaaaa...

Ett litet klipp från Göteborgs Posten från i torsdags (tror jag)
Bild finns här

Det säger väl en del när verkstaden inte ens klarar av att montera ett hjul riktigt...
:D

.
Senast redigerad av 1 zenobia, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av CarMan
zenobia skrev:
CurrentHill skrev:För vid servicen sade de att det inte fanns någonting alls att gå på. De hade tyvärr inte den minsta aning om var de skulle börja.
OK, hata mig nu men jag MÅSTE inflika....

Antar att det var en Volvoverkstad som du var inne på eftersom de läste felkoder mm. Så då var vi här igen med märkesverkstäder och deras VERKLIGA kompetens. Antingen hittade dom inget eller så orkade dom inte bry sig.

Detta återkommer GÅNG på GÅNG i detta forum... Men nu kommer säkerligen mantrat... Serva din bil på märkesverkstad för dom VET mer om JUST din bil och kan SE saker som INGEN annan ser... blablablaaaaa...
man måste in i Tie för att se samanhanget på just detta fel
Användarvisningsbild
av CarMan
Klasson skrev:Jag har exakt samma problem på min V70 -02, men på den tänds avgasrennings lampan med efter ett tag,

Varför kommer felet bara när det är kallt??
det vi pratar om gäller inte din årsmodell. du bör läsa felkoder, troligen en kraftgivare i ditt fal
av zenobia
Struntar om man så måste komma i kontakt med påven.

Jag hävdar fortsatt...
Så då var vi här igen med märkesverkstäder och deras VERKLIGA kompetens. Antingen hittade dom inget eller så orkade dom inte bry sig. I bägge fallen handlar det om kompetensbrist på ena eller andra sättet.

Det är väl upp till verkstaden att ha dom prylar som dom behöver för att lösa sina arbetsuppgifter.
Senast redigerad av 2 zenobia, redigerad totalt 0 gång.
av Klasson
Ok, men varför kommer felet bara vid - , borde inte givare och liknade tåla minus?
Laddbox

Många tack för utförligt och bra s[…]

En ganska vanlig 245:as liv

Kul att läsa om dina äventyr med bilen![…]

Automater verkar generellt ha lägre dragvikt.[…]

XC40 Reacharge Twin motor

Hej på er , ville bara dela med mig en del t[…]