Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Folka
Jag har tyckt AC-kapaciteten i bilen varit sämre i år än tidigare år. Var därför ute och kollade med termometer. Vänster sida blåste ut 13 gr (ute 23 grC) medan höger blåste ut 17 grC. I början var tempen något högre, men genom att dra på och av värmekranen,så sjönk tempen några grader (åtminstonde inbillar jag mig att det var detta som fick tempen att sjunka något). Ligger värmen på på höger sida? Eller vad annars gör tempskillnaden? AC:n är av modell manuell.
Jag har också noterat att fläkten inte ökar i varv de sista 2-3 "snäppen" på fläkreglaget. Är det någon kalibrering som är fel och i sådana fall-går det kalibrera fläkten själv?
av xxargs
Om det börja vara för lite köldmedie så blir det ibland bara ena sidan av evaporatorn kall (och mycket kall, i regel i minusgradernivå) och du får temperaturskillnad beroende på hur luften sugs in i fläkten, blandas och sprids ut till de olika ventilerna.

med en maometerställ kan man se om trycket på lågtrycksidan går under 1.5 bar mer än högst kortvarigt och då indikerar det att evaporatorn svälter (= får för lite köldmedie) och köldmediet kokat torrt lång innan ens halva evaporatorns rörlängd är fuktad av köldmedie och du har stora temperaturskillnader på olika delar av evaporatorn - detta ger olika temperaturer på utblåsen sedan.

Det blir nog att åka till kylnisse som får tryckprova och om det är tätt - fylla upp systemet igen för inte allt för stor peng - om det är 6-8 år sedan AC servades så kan det vara den naturliga 'läckaget' som gör att det börja vara tomt - men är den nyligen servad så har du läckage som måste åtgärdas och då blir det genast dyrare.

)

Jag hade motsvarande problem en gång i tiden[…]

Personen jag spontanköpte min XC90 D5 av k&ou[…]

Reparationshandbok

När jag söker efter reparationshandb&oum[…]

Elpriset

Ungefär som när Amazon säljer LED-[…]