Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av S80_Kna
Jag har en fråga angående ECC´n i min bil, när det är kallt så varvar fläkten upp sakta allt efter som motortempen stiger men aldrig till "fullt ös" ( som vid defroster-läget ). Min bil är en S80 -00 140HK. Det jag undrar över är att vi har en V70 -00 2.4T på jobbet som jag brukar använda och där startar fläkten sakta också och varvar upp och efter en stund är det full fart ( som i defrost-läget ).
Vilket är rätt ? Är det någon programmering som Volvo gjort vid leverans som skiljer ?
Användarvisningsbild
av CarMan
det är en sån där graj som kan skilja på olika mjukvaror.
dunka i senaste mjukvaran i båda så gissar jag at dom betersig likadant
av haxpet
Det där med ECC:n är ganska kul. Jag har varit med om lite olika beteenden på samma bil.

En gång så gick ECC:n igång när jag låste upp bilen. Jag hade bara varit borta i ca 5 min, men när jag kommer tillbaka så går ECC: fast jag har nycklar å allt med mej. Men det har bara hänt en gång.

Trycker man på defrosterknappen för framrutan så går ECC:n igång. jag brukar inte ha den igång på vintern, men ska man ta bort is eller imma från framrutan så går den i auto läge med en gång.

Är det någon som kan beskriva beteendet på den där grejen?
av Teemu
i första fallet skulle jag tro att den hade gått igång för att den skall göra det. Är det varmt ute och bilens AC har gått så kommer den även att starta ett tag efteråt för att driva ur fukt ur systemet eller hur det nu var. Normalt iaf att den kan starta av sig själv.

I andra fallet går nog AC igång för att det blir effektivare för avfrostning/defrostning av rutan.
Användarvisningsbild
av Loner
teemu har helt rätt där.

Systemet avfuktar sig själv och du får mycket bättre defrosterfunktion när ac-kylningen får vara med och avfukta luften.

/L
Laddbox

Håller med föregående talare. &Au[…]

XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra elle[…]

En ständig jakt på kapital verkar vara […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Hur nollar jag felkoder utan obd2? Bara att lo[…]