Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Crumar
Har HP-stereon som jag kör Ipoden vilket i sig fungerar mycket smidigt & bra.
Har dock vid ett par tillfällen märkt att Ipoden blir urladdad, den verkar dessutom fortsätta att spela efter man stängt av bilen(parkerat & låst alltså).
Jag fick för mig att Ipoden via anslutningen skulle laddas under färd/spänning på!?
Har jag fattat detta fel, har någon annan någon erfarenheter om/av detta??
I övrigt inga problem med själva funktionen...

Edit. Nej, jag har ingen garanti på detta kvar, gäller gamla bilen.
av svendufva
Den skall ladda via USB kontakten men inte via AUX kontakten.
av svendufva
Den skall ladda via USB kontakten men inte via AUX kontakten.
av Crumar
Den är så klart kopplad till usb kontakten. Problemet är att den inte alltid verkar ladda...
Ska tilläggas att jag sällan kopplar ur den heller vilket annars kanske kunde varit något.

Är det någon som kan bekräfta/dementera om ipoden brukar fortsätta spela?
Ett litet fenomen till som jag kom att tänka på är att den ständigt återkommer till samma "läge".
Alltså, har jag inte använt den på ett tag eller att den fortsatt spela börjar den på samma låt när jag väjer ipod läget!
Någon som fattar vad jag menar??
av marty
Crumar skrev:Den är så klart kopplad till usb kontakten. Problemet är att den inte alltid verkar ladda...
Ska tilläggas att jag sällan kopplar ur den heller vilket annars kanske kunde varit något.

Är det någon som kan bekräfta/dementera om ipoden brukar fortsätta spela?
Ett litet fenomen till som jag kom att tänka på är att den ständigt återkommer till samma "läge".
Alltså, har jag inte använt den på ett tag eller att den fortsatt spela börjar den på samma låt när jag väjer ipod läget!
Någon som fattar vad jag menar??
Du säger att Ipoden fortsätter spela efter att du stängt av bilen. Fortsätter den där du var senast så vet du att den inte spelat sedan du gick. /M
av Crumar
Lite olika faktiskt, ibland har den bara fortsatt spela vidare.
Det som i bland händer är att den "startar om" om man kan säga så, och då på just den låten den alltid startar på...
I detta fallet Johny Cash - A boy named Sue, vilket i sig är helt ok :)

Skämt och sidor, den verkar hur som helst inte "lyda" radion när den stänger av/pausar alltid.
Och som jag började med att förklara, den laddar troligen därför tillslut ur batteriet.
av marty
Min ipod strulade i bilen igår. Den skickade inte ut vare sig ljud eller tidinfo men den skickade info till radion om vilken låt som spelades. Allt funkade ok efter att jag startat om ipoden. Men jag glömmer alltid hur man gör det. Tur att internet finns.
av Crumar
Så sant, internet har hjälpt många gånger...

Kan det vara så att det är just problem med de tidigare Ipod-kopplingarna?
Min problem bil är en 07:a. Vet ej ännu om detta fenomen uppträder i andra bilar alltså...

Vad är oddsen att det är ipoden, den har aldrig strulat när jag kört den "normalt".
av pdmlmember
Problemet är att när en iPod är ansluten till bilen så stängs inte iPoden av när bilen stängs av. Därför laddas iPoden ur. Det får till följd att iPoden inte kommer ihåg senast spelade låt. Dvs när du starar bilen igen så börjar iPoden spela den första låten på iPoden, i ditt fall "A boy named Sue".

Jag har precis samma problem med min V50 MY08 med HP stereo och iPod anslutning. Enligt Volvo är detta inget fel och det finns inget att göra åt det.

Som jag ser det får man koppla ur sin iPod varje gång om batteriet i iPoden är lite sämre eller om man mest kör korta sträckor.

Visst är det trevligt med väl designade bilar :)
av Crumar
Men om man stänger av radion innan man stänger/vrider av nyckeln så pausar väl ipoden va´?
På så sätt borde i alla fall den börja på samma ställe igen...
Detta är inget problem vid musik men rätt jobbigt då man kör talböcker!
Restaurering av ratt

Köper du samma ratt är det bara att byta[…]

Det var Bilbolaget som sa att man måste kopp[…]

Eftersom jag inte lyckats reda ut vilken av de 2 s[…]

Aha! :-) Syns inte på den bilden men tonade […]