Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ztikkan
Har haft ett irriterande "molande" oljud på min v70 -01 sedan i vintras som hörs i princip hela tiden motorn går, men låter 10 ggr värre när AC-kompressorn jobbar. Misstänkte först att det var frihjulsnavet till generatorn så jag tog loss drivremmen och remskivan går att vrida medurs utan att generatorn driver, med andra ord borde denna fungera som den ska. Men sen snurrade jag lite på kompressorns remskiva och hörde direkt ett klassiskt "lagerljud", ska den låta så här eller är magnetkopplingen kass?

Nu vet inte jag hur magnetkopplingen är uppbyggd, men eftersom jag har lagerljudet när den är frånkopplad så bör väl själva kompressorns lager vara ok?

Lönar det sig att byta ut kopplingen eller är det ny/beg kompressor som gäller?
av Per L
Mina erfarenheter baserar sig visserligen på en SAAB 9-3 men av inläggen om AC i detta forum skulle jag tro att det är rätt lika på en V70 också.

Det skall absolut inte vara lageroljud när man snurrar remskivan. Om AC-systemet i övrigt fungerar så tycker åtminstone jag att det till att börja med är värt att byta kopplingen:
- kopplingen är mycket billigare än en hel kompressor. Se tex http://www.avantia.com/ac_sida_produkte ... =45&id3=52
- det är inte ovanligt att lagren packar ihop i remskivan
- det går att byta kopplingen utan att tömma och fylla systemet på gas
- det är ganska lätt att byta kopplingen själv. Alternativt "billigt" att leja bort jobbet (jämfört med att byta hela kompressorn).

Ett litet frågetecken dock för att det låter mycket mer när kompressorn är inkopplad. Det kan ju i värsta fall betyda att kompressorns axellager är slut. Min uppfattning är dock att kompressorns axellager brukar hålla mycket längre än remskivans lager.

Per L
av ztikkan
Tänkte uppdatera tråden med att problemet är löst!

Fick äntligen fingrarna ur och plockade isär magnetkopplingen och kunde konstatera att lagret var helt slut. Hittade ett lager med rätt mått hos Erasmis här i Göteborg för 555kr. Passade även på att schimsa då "glappet" var 0.8mm.

Nu känns bilen som ny, inga missljud, kan inte ens höra om kompressorn arbetar eller ej samt motorn blev lite piggare! (det sista kan vara inbillning men vem bryr sig)

Per L: Kopplingen var uppbyggd på så sätt att detta lagret snurrar både när kompressorn driver och är urkopplad. Det var därför jag hörde ljudet konstans samt att det blev 10ggr värre när kompressorn kopplades in. Tack för alla tips!
av ztikkan
Det finns två olika kompressorer (vad jag hört) till S60/V70N, lagren kanske skiljer sig åt mellan dessa modeller, men lagret i min hade måtten 55x35x20mm.
Användarvisningsbild
av bjornsson
Jag har liknande oljud på min v70 -02 med 31.000mil på mätaren.
Bad killen på verkstad kolla vad det kunde vara nu när jag bytte kamrem och han trodde det kunde vara lagret till remskivan på ac-pumpen och lagren i löprullen/spännrullen som var slut och behövdes byta.

Tänkte börja med löprulle och spänrulle då de inte verkar så svåra att byta men sedan ac-pumpen verkar lite klurigare men hittade denna tråd och kan ju vara värt en koll iaf =)
Men är det svårt att kolla om lagret är slut i magnetkopplingen? (Vet inte ens vart den sitter :roll: ) och sedan byta?

Fabrikat: VOLVO
Modell: V70 (II)
Årsmodell: 2002
Chassinummer: YV1SW65P221196511
Motorkod: B5244S2
Typ: 2.4
Tillverkningsdatum: 200111
av polkakung
Jag gjorde det med kompressorn i bilen utan att ta bort några rör. Långtråkigt och trångt. Bort med servopump och generator. Bort med magnetkopplingen. Sedan knacka försiktigt med dorn och hammare på remskivan medan jag snurrade på den. Tog nog en halvtimme innan den släppte. Sedan var det bara att vålda ut det gamla lagret och in med det nya med hjälp av hammare och en stor hylsa.
av Yaniz
Kan hänvisa till bl a mina inlägg i nedanstående trådar. Här hittar ni allt ni behöver veta (inklusive bilder och skisser). Behandlar V70II fr 08- men är tillämplig på de flesta nyare kompressorer oberoende av bilmärke.

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 6&t=117666

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... &sk=t&sd=a

@Soffantjejen , VDN kan ju ha uppdaterats om den […]

Fortfarande inga felkoder. Sen upptäcktes de[…]

Om man inte kan göra det själv skulle ja[…]

Jag hade motsvarande problem en gång i tide[…]