Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Choelo
Hej!

Har en S80N med Performance Sound, alltså det enklaste paketet med 4x20W förstärkare. Men jag undrar om man inte borde kunna byta ut bara förstärkaren och få ett lyft i ljudet? Förstärkaren sitter väl i bakluckan, så om man får tag på en High Performance eller Premium Sound förstärkare, skulle det gå att koppla in? Och skulle ljudet förbättras?

Vill bara ha lite mer kräm, och jag har av tidigare erfarenhet märkt att ett byte av enbart originalstereon till en stereo med mer kräm ger ett enormt ljudlyft i t.ex. tidigare s40/v40 modellerna. Då originalhögtalarna är av betydligt högre kaliber än originalstereon..

Hade varit underbart om detta gick att genomföra!? Vore grymt tacksam om någon kunde ge klarhet i min fråga snarast. Alltså enbart byta slutsteg i en S80n där ett Performance slutsteg sitter monterat?

Tack!
Performancepaketet har ingen extern förstärkare, den sitter i stereon. Men det går att eftermontera. Däremot är högtalarna brutalt usla i Performance.
Så svaret på din fråga: Ja, det går att eftermontera (inte byta eftersom ingenting finns att byta ut), men ljudet blir nog inte så bra ändå beroende på dåliga högtalare.
Tartryffel skrev:Performancepaketet har ingen extern förstärkare, den sitter i stereon. Men det går att eftermontera. Däremot är högtalarna brutalt usla i Performance.
Så svaret på din fråga: Ja, det går att eftermontera (inte byta eftersom ingenting finns att byta ut), men ljudet blir nog inte så bra ändå beroende på dåliga högtalare.
Okej då förstår jag, men vet du om det är fördraget kablage bak för montering av förstärkare? Och måste även mjukvaran uppdateras isåfall?

Vad är ditt personliga tips om jag vill få bättre ljud i bilen? Kommer det göra en avsevärd skillnad om man bara byter ut originalhögtalarna tror du? Orkar den klena 4x20w förstärkaren med några bättre högtalare?

Vill inte hålla på och koppla in separat slutsteg via högnivå och hålla på, vill inte ha massa extra kablage.

Tack för snabbt svar!
Ber om ursäkt, tog fel på kategori. Du har ju ingen P2-bil, det går inte att eftermontera Volvos grejer i din bil annat än högtalarna. De är svindyra och då kan du lika gärna köpa eftermarknadshögtalare. Men utan slutsteg händer det inte mycket, tyvärr. Du måste in med omvandlare och slutsteg om det ska bli bra.
Tartryffel skrev:Ber om ursäkt, tog fel på kategori. Du har ju ingen P2-bil, det går inte att eftermontera Volvos grejer i din bil annat än högtalarna. De är svindyra och då kan du lika gärna köpa eftermarknadshögtalare. Men utan slutsteg händer det inte mycket, tyvärr. Du måste in med omvandlare och slutsteg om det ska bli bra.

Okej, jo efter att ha kollat runt lite och läst lite mer så är jag sugen på att montera slutsteg och nya högtalare runt om. Men hur pass svårt är det att montera slutsteg? Med tanke på att man kommer att ha kvar originalstereon, finns det lågnivå utgångar på stereon original? Funderar på att åka in till någon firma i Göteborgstrakten där jag bor och låta dem utföra monteringen. Vill ha högtalare som är riktigt bra, men vill inte betala flera tusen för det där "lilla extra" som man får i svindyra högtalare. Utan vill ha något som låter kanonbra men inte kostar överdrivet mycket.

Något tips på vad man borde installera?
Verkar vara 6.5 tums högtalare både fram o bak i dörrarna vad jag förstått? Och 2 diskanter? Eller hur ligger det till?

Och vad kan kalaset tänkas gå på? Om man har mellanklass högtalare, säg att högtalarna kostar 4-5tusen, och ett steg för typ 3 tusen, räcker 2 tusen för monteringen? Så man borde klara sig under 10 tusen?
Choelo skrev:
Okej, jo efter att ha kollat runt lite och läst lite mer så är jag sugen på att montera slutsteg och nya högtalare runt om. Men hur pass svårt är det att montera slutsteg? Med tanke på att man kommer att ha kvar originalstereon, finns det lågnivå utgångar på stereon original? Funderar på att åka in till någon firma i Göteborgstrakten där jag bor och låta dem utföra monteringen. Vill ha högtalare som är riktigt bra, men vill inte betala flera tusen för det där "lilla extra" som man får i svindyra högtalare. Utan vill ha något som låter kanonbra men inte kostar överdrivet mycket.

Något tips på vad man borde installera?
Verkar vara 6.5 tums högtalare både fram o bak i dörrarna vad jag förstått? Och 2 diskanter? Eller hur ligger det till?

Och vad kan kalaset tänkas gå på? Om man har mellanklass högtalare, säg att högtalarna kostar 4-5tusen, och ett steg för typ 3 tusen, räcker 2 tusen för monteringen? Så man borde klara sig under 10 tusen?
Slutsteget är inte alls svårt att montera, det skiljer sig inte från andra bilar och "våra" bilar är inte särskilt komplicerade att riva i för att dra kablar. Genomföring för strömkabeln från batteriet var heller inga problem, fanns flera ställen att gå igenom i torpedväggen.
6.5 tum passar inte riktigt, 6 tum däremot passar helt perfekt. Jag skrev i en annan tråd om detta: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 5&p=418619 och det är inte svårt, tidsödande kanske men inte svårt.
Det finns ingen lågnivåutgång (annat än i fibern och då måste du ha en MOST-omvandlare, och såna är svindyra) så du måste montera en hög-till-lågnivåomvandlare. En bra sådan är dock lika bra som en lågnivåutgång.
Infinity och JBL Power var de jag valde mellan, båda låter riktigt bra och jag tror ett kit kostade 3000 kr. Vet inte om du tycker det är dyrt, ska du köpa originalhögtalare är det ännu dyrare (1600-2000 kr per högtalare och då ingår inte diskanten). Diskanterna sitter vid backspeglarna.
2000 kr för monteringen tror jag inte räcker, inte om de ska göra hela jobbet. Du kan nog inte räkna med under 500 kr/timme och det tar tid att fixa högtalarna och dra batterikabeln. Kan du tänka dig att göra en del av mängdjobbet själv och lämna bort det du inte klarar av så blir det förstås mycket billigare. Bara att fråga hos nån vettig billjudmontör, de brukar inte vara omöjliga. I många fall handlar det ju om att de antingen får delar av jobbet (och du gör resten själv), eller så får de inget jobb alls.
Theo's V60 T5 R-Design 2019

Trevlig bil! Kul ändå att hyfsat l&a[…]

VoC kan vara den sämsta tjänst jag betal[…]

OM RYSSEN KOMMER

Och det spekuleras i om en av Sverige donerad SAA[…]

965 -97 Ingen gnista.. (B63)

Att den går dåligt när du gasar &[…]