Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#419802
Hej!

Har sökt här men inte hittat något som hjälpt mig vid mitt problem. Har nu fastnat och söker hjälp.

Upptäckte för ett tag sedan att signalhornet ej fungerade. Säkringen hade löst ut så jag bytte den men sån tur hade jag inte :cry: Lokaliserade signalhornet och såg att det förmodligen runnit ner kylarvätska på den när jag hade problem med läckage tidigare. En av plintarna på hornet va löst och det såg allmänt risigt ut. Testade mäta med multimeter och fick ut ca: 8V när jag tutade. Jag har 12V på pluskabeln vid tutan så den är det inte något fel på utan drar då slutsatsen att det är jord som går via säkringsboxen. Resistansmätte även signalhornet utan något resultat så jag började med att köpa ett nytt sådant. Nu har jag satt in det å testade. Tutade ett par gånger men sen dog det. Säkringen har ej löst ut men när jag mätte nu fick ja bara ut ca 1V och det var inte konstant utan verkade sjunka. Någon som har någon idé på hur jag ska gå vidare? Är signalhornet kopplat via ett relä lr går det bara via ratt och säkring? Kikade på bilder på reläboxen som visst ska sitta o motorrummet men såg inget om något relä till signalhornet.

Tacksam för tips
Senast redigerad av 1 pasolini, redigerad totalt 0 gånger.
#419805
pasolini skrev:Hej!

Har sökt här men inte hittat något som hjälpt mig vid mitt problem. Har nu fastnat och söker hjälp.

Upptäckte för ett tag sedan att signalhornet ej fungerade. Säkringen hade löst ut så jag bytte den men sån tur hade jag inte :cry: Lokaliserade signalhornet och såg att det förmodligen runnit ner kylarvätska på den när jag hade problem med läckage tidigare. En av plintarna på hornet va löst och det såg allmänt risigt ut. Testade mäta med multimeter och fick ut ca: 8V när jag tutade. Jag har 12V på pluskabeln vid tutan så den är det inte något fel på utan drar då slutsatsen att det är jord som går via säkringsboxen. Resistansmätte även signalhornet utan något resultat så jag började med att köpa ett nytt sådant. Nu har jag satt in det å testade. Tutade ett par gånger men sen dog det. Säkringen har ej löst ut men när jag mätte nu fick ja bara ut ca 1V och det var inte konstant utan verkade sjunka. Någon som har någon idé på hur jag ska gå vidare? Är signalhornet kopplat via ett relä lr går det bara via ratt och säkring? Kikade på bilder på reläboxen som visst ska sitta o motorrummet men såg inget om något relä till signalhornet.

Tacksam för tips
Mitt tips är att koppla bort minuspolen på batteriet och sätta igång och ohmmäta både plus och minussidan hela vägen för jag misstänker att det har hänt något i kretsarna när du fick vattenläckan i kylaren.

Mvh GK
#419815
gnestakalle skrev:
pasolini skrev:Hej!

Har sökt här men inte hittat något som hjälpt mig vid mitt problem. Har nu fastnat och söker hjälp.

Upptäckte för ett tag sedan att signalhornet ej fungerade. Säkringen hade löst ut så jag bytte den men sån tur hade jag inte :cry: Lokaliserade signalhornet och såg att det förmodligen runnit ner kylarvätska på den när jag hade problem med läckage tidigare. En av plintarna på hornet va löst och det såg allmänt risigt ut. Testade mäta med multimeter och fick ut ca: 8V när jag tutade. Jag har 12V på pluskabeln vid tutan så den är det inte något fel på utan drar då slutsatsen att det är jord som går via säkringsboxen. Resistansmätte även signalhornet utan något resultat så jag började med att köpa ett nytt sådant. Nu har jag satt in det å testade. Tutade ett par gånger men sen dog det. Säkringen har ej löst ut men när jag mätte nu fick ja bara ut ca 1V och det var inte konstant utan verkade sjunka. Någon som har någon idé på hur jag ska gå vidare? Är signalhornet kopplat via ett relä lr går det bara via ratt och säkring? Kikade på bilder på reläboxen som visst ska sitta o motorrummet men såg inget om något relä till signalhornet.

Tacksam för tips
Mitt tips är att koppla bort minuspolen på batteriet och sätta igång och ohmmäta både plus och minussidan hela vägen för jag misstänker att det har hänt något i kretsarna när du fick vattenläckan i kylaren.

Mvh GK
Tack för snabbt svar! Gissar att jordledaren går från signalhornet via ratten och sen ner till säkringsdosan vilken e ansluten direkt till jord? Så om jag mäter jordledaren melan signalhorn och platsen där säkringen sitter så kanske jag kan lokalisera felet på den biten? pluskabeln är juh lätt å ohmmäta men den andra e ja juh lite osäker på då jag inte vet hur den är dragen =)
#419817
pasolini skrev:
Tack för snabbt svar! Gissar att jordledaren går från signalhornet via ratten och sen ner till säkringsdosan vilken e ansluten direkt till jord? Så om jag mäter jordledaren melan signalhorn och platsen där säkringen sitter så kanske jag kan lokalisera felet på den biten? pluskabeln är juh lätt å ohmmäta men den andra e ja juh lite osäker på då jag inte vet hur den är dragen =)
För att kolla om signalhornet är ok, dra en kabel från batteriets pluspol och en från jord till signalhornet så vi vet att det fungerar eller inte, även nya grejor kan vara felaktiga. :) Nu bör vi i alla fall veta om signalhornet funkar.

Prova att förlänga den ena probe-kabeln så att du kan mäta ända från ratten och fram, jag vet att det kan ge några ohm extra men jag tror inte det spelar så stor roll. Får du då nollresistans eller nära så vet du att det inte finns något avbrott i alla fall. Mät sedan mellan ratt och säkring fast på motsatta sidan så att du kan se att säkringen är OK. Identifiera sedan jordpunkten och säkerställ god kontakt där.

Återkom gärna med feedback.

Mvh GK
#419841
gnestakalle skrev:
pasolini skrev:
Tack för snabbt svar! Gissar att jordledaren går från signalhornet via ratten och sen ner till säkringsdosan vilken e ansluten direkt till jord? Så om jag mäter jordledaren melan signalhorn och platsen där säkringen sitter så kanske jag kan lokalisera felet på den biten? pluskabeln är juh lätt å ohmmäta men den andra e ja juh lite osäker på då jag inte vet hur den är dragen =)
För att kolla om signalhornet är ok, dra en kabel från batteriets pluspol och en från jord till signalhornet så vi vet att det fungerar eller inte, även nya grejor kan vara felaktiga. :) Nu bör vi i alla fall veta om signalhornet funkar.

Prova att förlänga den ena probe-kabeln så att du kan mäta ända från ratten och fram, jag vet att det kan ge några ohm extra men jag tror inte det spelar så stor roll. Får du då nollresistans eller nära så vet du att det inte finns något avbrott i alla fall. Mät sedan mellan ratt och säkring fast på motsatta sidan så att du kan se att säkringen är OK. Identifiera sedan jordpunkten och säkerställ god kontakt där.

Återkom gärna med feedback.

Mvh GK
Tack igen! Jag ska kika på detta i helgen när ja har lite tid! Lär återkomma =)
#419940
Hej
KOM PÅ EN SAK

DU SKREV
Tack för snabbt svar! Gissar att jordledaren går från signalhornet via ratten och sen ner till säkringsdosan

JAG SKREV
Mät sedan mellan ratt och säkring fast på motsatta sidan så att du kan se att säkringen är OK.


Vi tänkte på samma sätt men vi kan ha tänkt fel, kanske går kretsen genom tändningslåset men i så fall borde du väl kunna ställa låset i tändningsläge så att kretsen blir sluten. Minuspolen skall fortfarande vara avtagen.

Mvh GK
#420025
Update:

Signalhorn mot batteri = perfekt
Ohmmätning +-kabel = perfekt
Ohmmätning jordkabeln fram till säkringsdosan = fail. Får vacklande högt/inget värde alls när jag trycker på ratten för att sluta kretsen. Tyvärr är jag rätt lost när det gäller bilar förutom lite kunnande inom el så jag har inte listat ut hur ja ska få bort frontstycket på ratten. Läste något om att den skulle dras rakt ut men har försökt och inte lyckats trots relativt kraftigt våld 8) Det är två hål bakom ratten där det bör vara skruvar som håller frontstycket men går inte att se och jag har försökt med ett par olika mejslar men utan resultat. Help needed :wink:
#420035
Tänk på att du har krockkudde på bilen så koppla bort batterikabeln först och vänta någon timme innan du fortsätter. Inget kul att få krockkudden i ansiktet.
#420042
pasolini skrev:Update:

Signalhorn mot batteri = perfekt
Ohmmätning +-kabel = perfekt
Ohmmätning jordkabeln fram till säkringsdosan = fail. Får vacklande högt/inget värde alls när jag trycker på ratten för att sluta kretsen. Tyvärr är jag rätt lost när det gäller bilar förutom lite kunnande inom el så jag har inte listat ut hur ja ska få bort frontstycket på ratten. Läste något om att den skulle dras rakt ut men har försökt och inte lyckats trots relativt kraftigt våld 8) Det är två hål bakom ratten där det bör vara skruvar som håller frontstycket men går inte att se och jag har försökt med ett par olika mejslar men utan resultat. Help needed :wink:
Jag var ute på nätet för att kolla om jag kunde hitta något om hur man lossar rattnavet för jag hittade inget i forumet. Jag hittade inget på nätet heller.

Vetten har förresten helt rätt när han påpekar det där med krockkudden det var något som slog mig också medan jag jagade på nätet. Om du har krockkudde så skall du vara mycket försiktig och inte göra något innan du samlat på dig info så att vet exakt hur du skall gå tillväga. Jag undrar förresten om det inte är torxskruvar som håller rattnavet och då finns chansen att den finns bland originalverktygen om du har dom kvar.

Mvh GK
Motorn tappar kraft och dör.

Ingen framgång med blinkdosan, men ja testad[…]

B230E K-Jetronic 740 till 240

Står det 10° så ska det ställ[…]

Bromsskivor och belägg till 740

Biltema har för 219kr, 262mm: https://www.bil[…]

Det finns felkoder att läsa ut eftersom motor[…]