Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej har problem med min tankmätare/armatur . Frågan har tagits upp förut,men jag hittar inget vettigt svar.

När jag slår på tändningen så går tanken upp och ned som den ska, men sen efter de så ligger den på noll hela tiden ? Jag tror att de är tankarmaturen . men ja vet inte hur jag ska demontera den osv .. jag vet att man tar bort metall locket så man ser hela paketet där nere vid tanken .

men sen ? ingen aning..

vill ha många seriösa svar 8)

Mvh Hampus
Användarvisningsbild
av Sparkz
Mät givaren först. Du hittar kontaktstycket innanför klädseln bakom hjulhuset, kabeln kommer upp längs med påfyllningsröret. På en 87a har du ett vitt trepoligt kontaktstycke med runda stift, senare blev det ett fyrpoligt svart med små platta stift (minitimer). Röd eller rosa är matning till pumpen, de andra två är givaren. Grå och brun om jag minns rätt...

Fram till 87 var det hävarmsgivare, 88 kom rörgivaren. Men jag har för mig att det fanns 87:or med rörgivare också bara för att krångla till det.
Funktionen är olika:
Rörgivare: full tank - lågt motstånd (nära 0), tom tank - runt 280 Ohm.
Hävarmsgivaren är tvärt om, lågt motstånd med tom tank.

I vilket fall som helst är givaren troligen riktig om motståndet är under 300 Ohm. Är det högre är kablarna antagligen av i genomföringen i tankarmaturen.

Du kan testa bränslemätaren genom att koppla in ett fast motstånd mellan kablarna. Kommer inte ihåg vilket värde som används i verkstadshandboken nu, men testa lite olika mellan 0 och 300 och se vad visaren gör. Har du inga motstånd hemma så improvisera lite! En reläspole brukar ligga runt 80 Ohm t ex. Och 0 Ohm är ju ganska lätt...

Att visaren hoppar upp när du sätter på tändningen och sen ramlar ner är tecken på att ingången ligger öppen iaf.
Användarvisningsbild
av NisseHult
Sparkz skrev:Att visaren hoppar upp när du sätter på tändningen och sen ramlar ner är tecken på att ingången ligger öppen iaf.
Menar du att det är avbrott i motståndskretsen då?
Min mätare beter sej så, och kopplar jag in en separat givare så fungerar mätaren.
En annan givare, alltså en annan tankarmatur från en annan bil.
Lämpligen från en 940 eftersom dom är av mera plast som inte rostar samt dom har en egen jord till tankpumpen.
Studera dessa trådar också:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 15&t=70997
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 15&t=72428
av kmx
Efter en massa googlande fann jag denna tråden :D
Sprang ut och mätte på en brun och en vit och fick fram 89 Ohm, hällde i en en skvätt ur en dunk och såg att värdet ökade fint upp till 94 Ohm = armaturen ok. (Har en 89'a)
Går det mäta på själva mätaren för att se om det är kretskortet eller mätaren som är trasig? Isf hur? Ska isär med skiten snart ändå för att montera ABS-lampan som nån rolig jävel tagit bort...

Fick denna info från någon med vida i […]

Lufta koppling som inte går

Det är bara att fortsätta lufta tills de[…]

V60 sliter däck bak

Jag gissar på att det har med bilsläp a[…]

Liten ventil i gasspjället B230E

Byta till spjäll utan ventilen eller kör[…]