Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av umik
Är det någon som vet vad som går sönder i dörrmodulen på förarsidan ?

Enligt någon statistik var det runt var 6:e V70 från 2001 som har problem med låsen och då speciellt dörrmodulen. Därav kampanjen upp till tre år.

Att det ska kosta över 4 lax att fixa och så kommer det igen om tre år.......Finns det ingen som testat att montera isär och kontrollera om det är glapp, kallödning, elektronikkomponent, etc, som går sönder ?

Ni tekniker som felsöker på Volvoverkstäder måste väl veta om det är ens lönt att försöka hitta ursprungsfelet ?

Och tillverkaren av modulen måste ha förbättrat den eller hur ?
Och då är felet naturligtvis känt...
Användarvisningsbild
av CarMan
var 6:e bil, då rullar inte var 6:e bil hoss mei ialla fall !!!

sen får du klargöra om det är dörmodul eller låskista du far efter
av umik
Dörrmodulen.
av umik
Tack för alla svar. Över 100 har läst det men inget svar...
Ingen vet alltså vad detta beror på.

Får väl demontera själv och se om man kan göra något.
(Volvo har konstaterat att låset är ok men inte datamodulen i dörren)
av Zane_73
umik skrev:Tack för alla svar. Över 100 har läst det men inget svar...
Ingen vet alltså vad detta beror på.

Får väl demontera själv och se om man kan göra något.
(Volvo har konstaterat att låset är ok men inte datamodulen i dörren)
Du kan väl inte bli kinkig för att ingen svarat, det var inte någon lätt fråga du ställde.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Så många som 1/6 tror inte jag heller att det är. Vad jag kommer ihåg har jag bytt en.
Jag pillar lite med elektronik på fritiden, och har tagit vara på lite trasiga delar ibland. Men det är lite svårt när det är garantijobb, då ska den gamla delen tillbaka till Volvo. Styrenheter är ofta inbytesdetaljer dessutom.

Men var det min bil och garantin var ute skulle jag nog pilla isär den och titta, lödningar som släpper är vanligt på bilar Höga strömmar blir värme och så lite vibrationer på det...
Användarvisningsbild
av CarMan
varför så tjurig ton?
jag har läst & svarat, samt ställt en motfråga, som du svarat på, nu tänkte jag svara ingen.

1. tror har hört för mycke snack. deet var en del strul med låskistorna i början, sp säkert 1 på 50 bilar har fått byta låskistor.

2. PDM (hf dörrmodul har pajat på en del bilar, men då lägger den av helt, inget specefikt med låsena) händer säkert på 1 av 500 bilar som rullat över 25 000 mil.

DDM som du tpratar om är inte specielt vanligt, män ävan där kan man få byta nån enstaka på bilar som rulat långt 1 på 1000 som rullat över 25 000 mil.

----------

men plocka isär den du, det kan ju aldrig skada, det värsta som kan hända är ju att du inte fårihoppden, men den ska ju ändå btas så vad gör det.
av umik
Statistiken vad gäller 1 av 6 har problem blev lite fel.
Det är tydligen 1 av 6 med "låsproblem" som har specifikt dörrmodulen
, resten gäller annat typ låskista, ledningar m.m.

Hur många totalt som från 2001 och framåt har "låsproblem" är oklart.
Men det är inga 25000 mil som alla har gått.

4 st V70 som jag känner till och som alla gått under 10000 mil har haft låskistproblem och min V70:s dörrmodul började strula vid 12000 mil.

Kampanjen som Volvo har visar också tydligt att det är problem för nästan nya bilar. Rabatt 100% upp till 2 år och 50% rabatt från 2 till 3 år.
Efter 3 år får man 0 % rabatt.

Eller kanske man ska säga att eftersom man får 100% rabatt upp till 2 år så är det inget fel på bilar max 2 år gamla ?

He he...både kinkig och tjurig är jag tydligen.
Tack för era svar.
Uppriktigt tack.

Jag visste inte och därför frågade jag.
Om man inte frågar så får man inget svar.

Tack igen !
av Noodles
Jag betalade 50% för låskistebyte på min -02a (3½ år gammal när det hände).
av umik
Du har helt rätt!

Upp till 3 år=100% rabatt och upp till 4 år=50%rabatt
och om man passerat 4 år 0 % rabatt.

Hej Prova stänga av AC.n vid start. Varit e[…]

Volvo 945 STARTAR EJ

Startspärren klipper väl bara soppan? […]

Körde med husvagn till och från Kroatie[…]

Ny Kartuppdatering

Det vet jag inte heller. Skulle kunna fråga […]