Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Magnus308
Satt och funderade lite på hur vanligt det är med fusk vid service av bilar i Sverige, Jag har själv inte fullt förtroende för alla verkstäder men hur pass vanligt är det att fusk förekommer?
Någon som varit med om att olja, filter eller annat inte blivit bytt?

Lite skräckexempel på oljebyten :shock:

av llesrof
Nybergs Bil i Jönköping har vid flera tillfällen tagit betalt för att de fyllt på spolarvätska när jag servat bilen. Det intressanta är att det borde vart omöjligt för dem att fylla på eftersom jag alltid fyller fullt innan jag lämnar in bilen. När jag påpekade detta skrattade kundmottabaren och sa att verkstadsteknikerna i de fallen lägger en flaska i bilen. När jag påtalade att jag aldrig sett någon sådan flaska så skrttade han och sa att han skulle hämta en flaska till mig "då har du ju två flaskor". Det hade jag inte. Jag hade bara en flaska och det var den jag fick av honom.

Om de fuskar med sådana småsaker så fuskar de säkert med annat också. Det är så jag resonerar.
Användarvisningsbild
av leiwi
fråga är väl kanske hur vanligt är det att dom inte fuskar, man kan nog konstatera att det förkommer att man inte får det man betalar för .
Vissa saker kan du som bilägare med lite kunskap kontrollera att dom blivit gjorda , vissa andra är svårare tex att du skulle ha fått den olja som man tagit betalt för mm förmodligen betalar man för den dyraste men vad får man?

Kan nämna att jag på dom flesta servicebesöken inte fått bytt kupefilter , aldrig fått fyllt på spolarvätska (1,5 lit ingår) MMMMMMMMM
Användarvisningsbild
av Magnus308
leiwi skrev:Kan nämna att jag på dom flesta servicebesöken inte fått bytt kupefilter , aldrig fått fyllt på spolarvätska (1,5 lit ingår) MMMMMMMMM
Jag utgick från att mitt kupefilter inte var bytt eller att det satt fel så jag köpte ett kupefilter samtidigt som jag beställde lite andra grejer från USA.
Bytte det ikväll och min bil har ett luftkvalitetssystem och då ska det sitta ett tjockt filter i den bakre hållaren men nu satt det något 5 kronors skit filter i den främre hållaren istället, vad är då meningen med att ha ett luftkvalitetssystem när det ändå inte sitter något filter för det? Volvo har inte gjort dom två sista servicerna utan dom är gjorda på oberoende verkstäder i Stockholm.
av Tobbev
Samma sak med spolarvätskan hände mig 2 servicar i rad på Bekö Bil (Svenska Bil) i Sisjön när jag hade Saab. Bytte verkstad efter det och på den nya (Lerums Bil) var det aldrig något sånt trams.
av *pettson*
Ett tips är att lyssna nu på vad man säger från olika märken om engine flush... Det är ju nåt som man försöker sälja in i sverige. INTE poppis hos biltillverkarna. Och det är INTE bra att flytta beläggningar i motorn, ingen diskussion om det.
Användarvisningsbild
av Magnus308
*pettson* skrev:Ett tips är att lyssna nu på vad man säger från olika märken om engine flush... Det är ju nåt som man försöker sälja in i sverige. INTE poppis hos biltillverkarna. Och det är INTE bra att flytta beläggningar i motorn, ingen diskussion om det.
Jag måste erkänna att när jag först läste om engineflush maskinerna så ville jag faktiskt själv köra en sån på min bil men efter att ha läst en hel del om det så låter jag ingen sån maskin komma i närheten av min motor.
Det bästa alternativet om man vill ha en ren motor är att satsa på en bra olja och använda rimliga bytesintervall.
av *pettson*
:-)-) Precis så är det.. Det finns inga genvägar, vill man göra en total urtvätt av sin motor, blir det till som att i alla tider.. skruva ned den i molekyler. Det är så att tvättmedel når inte överallt utan hjälp. Sen var det ju det här med allt som lossnar ja.. det ville vi inte ha fortsatt löst i motorn.
Volvo 740 fördelare

Du kan ju till och med ha kvar fördelaren ist[…]

p-sim (mini sim) surf xc40

Bump! har du funderat på tex. Vimla eller[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Håller tummarna.... En granne hade på […]

Jag skulle testat så stor som möjligt.[…]