Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Skit konstigt, imorse var jag väl inte helt riktigt ute i god tid, men vid ett rödljus så belv min inbromning ngt hårda (betydligt) hårdare än vanligt. I samband med min inbromsning fick varningsblinkersen igång????? har aldrig varit med om detta fenomen tidigare. Är det ngn som vet om detta är programmerad, eller råkade det bara bli så. Att jag skulle komma åt är ju lite långsökt :)))))

Jag blev även riktigt imponerad av min bromssträcka också, jävlar vilka bromsar :P :P :P :P :P :P :P
Det är en automatisk säkerhetsfunktion, d.v.s. så fort du flyttar foten snabbt från gas till broms och dessutom bromsar tillräckligt hårt så aktiveras varningsblinkers med automatik. Ev måste också att ABS:en aktiveras för att detta skall gälla men är lite osäker. ABS:en kan ju gå in för bakhjulen även om man knappt märker det.
Bilen uppförde sig helt rätt, det är programmerat så. Det lärde jag mig på Volvoas e-drive utbildning. Varningblinkerna slutar även att blinka per automatik när/om du kör vidare.

(Inte bara Volvos bilar har denna funktion har jag noterat, i trafiken. Vid plötsliga köer så har jag noterat att vissa bilar som gör kraftiga inbromsningar blinkar till några gånger med varningsbelysning för att sedan upphöra med detta då bilen kör vidare i lägre fart.)

Detta är en mycket bra funktion, men som man hoppas slippa aktivera fullt ut...
Hmmm va häftigt :)))) Har aldrig märkt detta. Fan jag blir mer o mer imponerad av denna bil :)))))))))))))))
Jag har försökt provocera fram det men inte lyckats
Tror jag läste att fartem ,måste vara >50km/tim för att funktionen ska gå igång.
Och man måste bromsa hårt.
:P
Kan vara lite irriterande och pinsamt ibland.

Var ute och gasade i snöstormen i vintras och kör man lite mera aktivt så går varningsblinkers igång lite nu och då. :oops:
AndersP skrev:Jag har försökt provocera fram det men inte lyckats
Tryck på bromsen bara så ska du se :D Bromsade nyss hårt för en ekorre som for ut på vägen (tittade i backsegeln innan så ingen låg bakom) och då gick det på igen.
asbra funktion när man kör 260 i Tyskland och det blir Stau. Räcker att en och annan bil har det för att skicka mycket bättre signaler till bakomvarande bilar - tänk 1980 innan det fanns högt placerade bromsljus! Då såg man bara bromsljusen på bilen framför!!! V70II har ju dessutom grymt intensiva bromsljus -b ra!/PH
perhall skrev:asbra funktion när man kör 260 i Tyskland och det blir Stau. Räcker att en och annan bil har det för att skicka mycket bättre signaler till bakomvarande bilar - tänk 1980 innan det fanns högt placerade bromsljus! Då såg man bara bromsljusen på bilen framför!!! V70II har ju dessutom grymt intensiva bromsljus -b ra!/PH

Jo, direk så flög tanken i mig att i Tyskland måste ju detta vara asbra att ha, inte för att jag någonsing har legat i 260km/h men ändå. skulle ju fungera lika bra om man nu låg i 160 och bromsade hårt.

En annan sån här rolig pryl hade jag i min bmw, när systemet kände att man var lite väl brutal på bromsen, så lös bromsljusen extra starkt. Ganska coolt. Lite kul med gadgets :))))))))))))
Adaptivt bromsljus finns även på Volvo.
Volvocars.se skrev:Detta är en ny typ av bromsljus som hjälper till att uppmärksamma bakomvarande trafikanter om du tvingas till en hård inbromsning. Adaptivt bromsljus är aktivt vid farter över 50 km/h och känner skillnaden mellan en vanlig inbromsning och en panikbromsning. Vid en panikbromsning blinkar bromsljuset fyra gånger i sekunden. När hastigheten saktats ned till under 10 km/h slutar bromsljuset att blinka och bilens varnings blinkers tar över.
oh shit! är detta standard? Fan va lite jag kan om min bil!!!! Om jag nu inte vore medlem skulle jag inte ha vetat mycket kan jag säga...

Fy, va ofta man är idiot förklarad :)))))

Norr om Steinkjer i Norge passerades 25000 mil ida[…]

Volvo som inte startar.

Kolla längst ner på denna sida Diagno[…]

blev ju riktigt bra där! dom glänsar so[…]

Igår vart det tvätt av bilen IMG_937[…]