NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Mats
Någon som provkört den maskinen?
Skriv vad ni tycker om den...
av dali
Den borde dyka upp som demobil hos min lokala handlare, ska åka förbi och se vad den går för.
Användarvisningsbild
av elmuppo
jag körde den för ett tag sedan, och det var något av det slöaste
och tröttaste jag kört.

//Branx
av dali
Så har jag till slut haft tid att provköra 1.6D och intrycket är "snål men klen". Upp till 100 känns den OK, men en omkörning i lite högre hastigheter lär kräva tålamod. Förbrukningen över en längre sträcka kan jag inte uttala mig om, körde bara 2-3 mil med den, men den momentana förbrukningen låg runt 0.6.

Önskar att 2.0D hade lika låg förbrukning som Volvo påstår (0.56) för 1.6D är tyvärr för stort steg "neråt" för mig, min T5:a drar ca 0.85 och ligger i en helt annan division när det handlar om prestanda. Kostnaden för att byta bil blir så hög att jag aldrig kan räkna hem det, även med en 1.6D. Just nu känns en begagnad V50 T5 (med eller utan AWD) mest lockande.
av Perra N
Är inte det en Ford-spis?
av dali
Tror 1.6D är ett samarbete mellan Ford och PSA, samma motor finns i bl a Ford Focus TDCi och Peugeot 307 HDi. 2.0D är en Peugeotmotor. D5 är den enda Volvoutvecklade dieseln som finns för S40/V50.
av NCR
Är den lika trött som folk beskriver 140-femman eller tröttare?
Användarvisningsbild
av wendtan
dali skrev:Tror 1.6D är ett samarbete mellan Ford och PSA, samma motor finns i bl a Ford Focus TDCi och Peugeot 307 HDi. 2.0D är en Peugeotmotor. D5 är den enda Volvoutvecklade dieseln som finns för S40/V50.
D5:an finns väl inte än? Läste någonstans att den skulle gå i produktion V20. Jag har en bekant som beställt en av de första som jag förstått det.
Användarvisningsbild
av mane
Volvo säger själva "i början av år 2006" i sitt pressmeddelande. Vad det nu kan innebära?
AMS skriver under 1:a kvarttalet 2006.
http://www.automotorsport.se/nyhetsmall ... sion=27010

Så kanske i samband med Europa lanseringen av Volvo C70?
Användarvisningsbild
av wendtan
mane skrev:Volvo säger själva "i början av år 2006" i sitt pressmeddelande. Vad det nu kan innebära?
AMS skriver under 1:a kvarttalet 2006.
http://www.automotorsport.se/nyhetsmall ... sion=27010

Så kanske i samband med Europa lanseringen av Volvo C70?
I tidningen Volvo Life (fd ratten) skriver volvo själva produktionsstart V20. Sid 53.
Motorn hamnar så småningom även i C70 står det med.
2 eller 3-polig vevaxelgivare ?

Tittar du på rätt givare i schemat? Kam[…]

Volvo V50 "Mr White"

Snyggt, du ser ut att ha bra skick på bilen[…]

Vilken mjukvara har ni?

Återkom gärna hur den funkar och vad so[…]

Ta trädgårdsslangen. O spola ner samtid[…]