Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av gnestakalle
Jag såg på Mekonomen att man hade 2 olika tempsensorer en med blå kontakt och en med svart kontakt, den svarta är vad jag kan förstå den som passar min motor. Det finns dock ett stort frågetecken, den som sitter i topplocket nu (ungefär under 3:ans insug) har en vit kontakt??!!!

Vet någon vad det är för skillnad rent tekniskt mellan dessa sensorer, har t.ex. termistorerna olika egenskaper? :???:
Senast redigerad av 2 gnestakalle, redigerad totalt 0 gång.
av Rådlös
Det finns två tempsensorer på varje motor. Den ena går till instrumentbrädan och visaren där i panelen. Den andra går till styrdatorn och talar om hur varm motorn är, och datorn anpassar bränsleblandningen (tillsammans med andra sensorer) efter den aktuella temperaturen.
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Rådlös skrev:Det finns två tempsensorer på varje motor. Den ena går till instrumentbrädan och visaren där i panelen. Den andra går till styrdatorn och talar om hur varm motorn är, och datorn anpassar bränsleblandningen (tillsammans med andra sensorer) efter den aktuella temperaturen.

Jag vet att den med bara ett stift och sitter ungefär nedanför ettans insug är till panelinstrumentet men den sensor jag skriver om är systemtempsensorn och där är då frågan vad som är skillnaden mellan blå,svart och vit kontakt, förutom färgen förstås :)
av Rådlös
Jag kollade min egen bil här på Skruvat, som ligger som reklam längre upp på skärmen, och det tycks vara olika motorkoder, eller årmodeller helt enkelt (?)
Bild
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Rådlös skrev:Jag kollade min egen bil här på Skruvat, som ligger som reklam längre upp på skärmen, och det tycks vara olika motorkoder, eller årmodeller helt enkelt (?)
Bild

Jag skrev lite e-mail och frågade lite varstans samt lusläste "Haynes", det är tydligen så att från och med LHJetronics 2.4 så är det dubbla termistorer i tempgivaren som är kopplade till varsin av de 2 databoxar som finns i bilen.

När det gäller färgen på kontakten så löstes det oxå, när jag äntligen fick bort anslutningen till tempgivaren(den sitter ju grymt illa till, jag var tvungen att ta bort samtliga luft och vacumslangar för att komma åt) så såg jag att hankontakten som sitter i själva tempgivaren var svart, det syntes inte innan eftersom honkontakten sitter över hanen.

Jag betraktar saken som utredd. :-)-)
B230E K-Jetronic 740 till 240

Rent generellt, är motorn byggd för 98 […]

Det är så det ska fungera och anledning[…]

Kan inte låsa upp dragkroken

S40 2009 Låset till dragkroken kärvar. […]

Kullagret där rattaxeln går in i styr[…]