Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jocke750
Har en s60 Bi-fuel, när jag kör på gas så hackar/rycker bilen lite, men slår jag över till bensin går den bra. Det är inte så den hoppar fram utan vi kör mestadels på gas men speciellt vid låga varv så rycker det, verkar som om den får ojämt flöde med gas. Har läst i forumet men inte hittat något direkt svar. Bilen är inte svårstartad. Fått lite tips om tändstift och tändkasset. Är det någon som känner igen problemet?

/Jocke
Användarvisningsbild
av Wanchai
Min bil betedde sig sådär till en början men senare fick jag även motorstopp vid körning på gas. Har du fått motorstopp? Verkstaden rensade gasfiltret men de sa att det såg fint ut. De rengjorde även spjällhuset som däremot var ganska skitigt. Jag kan inte så mycket om bilar så någon får gärna förklara för mig varför ett smutsigt spjällhus enbart påverkar gasdriften? Bilen fungerade perfekt när jag körde på bensin!? Efter nyss nämnda åtgärder fungerar dock min bil utmärkt, både på gas och bensin.
av Fred
Ett smutsigt spjällhus bör påverka även bensindrift. Kanske ställde meken även gastrycket utan att du märkte det när du lämnade in din bil, Wanchai? Jag skulle tro att det alltid görs när gasfiltret rengörs/byts.

Jocke,

Hur länge har du haft din bil och hur länge har den betett sig som du beskriver? Det kan mycket väl vara gastrycket som inte är som det ska, tändstiften som du skriver, igensatt gasfilter, gasfördelaren m.m, m.m. Gassystemet är ganska svårt att felsöka tyvärr... :roll:

Mvh
/Fred

P.s Jag brukar alltid fråga nytillkomna BiFuel-förare ifall de är med på forumgas.se, är du det Jocke? D.s
av Jocke750
Har bara haft bilen ca: 1 månad. Köpte den på KVD och där det stod att den går ryckigt på gas.Har inte fått motorstopp än i.a.f. Ringde runt till olika verkstäder men dom verkar inte så vana vid gas bilar här, bor i Arboga. Ska ner till brorsan i Göteborg så får dom serva bilen där. Man blir lite orolig när man läser här att det är så dyra reservdelar till Bi-fuel bilar och att det är svårt att felsöka, kan med andra ord bli väldigt dyr reparation om man har otur.

Jag har bara tittat och läst på forumgas.se, verkar vara ett utmärkt forum nu när man är en Bi-fuel ägare.

/Jocke

Hej, Jag upplever samma problem som TS med min s40[…]

Prova och ställ i bilen i ett varmgarage s&ar[…]

Elpriset

Ungefär som när Amazon säljer LED-l[…]

Polestar optimering v60 b4 diesel

Någon som har gjort en optimering och vill[…]