Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av VolvoKrille
Tjena, jag har en 244a-88 med b230f som har ett underligt fel. Den varvar upp av sig själv typ runt 2-2,5 tusen rpm, när den är kall, utan att spjället rör sig altså. När den är varm går den normalt. Har prövar att bytt tomgångsmotor/tillsatsluftslid, själlkontakt, luftmasse mätare, termotimern, tändspole, styrboxen till insprutet och lamda sonden, fast inget fungerade. Sprayat med startgas runt insuget utan att den varvade upp. Det måste ju va något som har att göra med spridare eller något som gör att den får en extra skvätt med bensin eller luft lite då och då.
Kan även tilllägga att alla delar jag bytt var begagnade från en bil som motorn fungerade på.
Är det någon annan som har haft liknande fel?
Tacksam för svar
mvh
av Rådlös
Har du LH 2.2 eller LH 2.4? Om du har det senare, vad säger diagnostikboxen? Om du har LH 2.2 har du ett mätuttag för att kolla att lambdasonden fungerar som det är tänkt.
av Rådlös
Uttaget skall vara en AMP Mate N'lock, om det säger något? Alltså en vit fyrkantig plastkontakt med två hylsor. Plasthuset är ungefär 25 x 15 x 10 mm. Och det skall finnas i närheten av vänster fjäderbenstorn. Koppla en en voltmeter där som du har inne vid förarplatsen. Då har du full koll under körning. Men välj en voltmeter med visarnål, inte digital. En digital står bara och bläddrar hela tiden och du får inte ut något vettigt av den. När lambdasonden jobbar så skall den växla mellan två spänningslägen. Nivån på spänningarna har jag dessvärre inte uppgift på här, men det finns säkert andra som vet bättre. Träd fram och berätta ni som vet!

Ett tillägg: En AMP Mate N'lock ser ut som den fyrkantiga vita spänningsmatningskontakten till CD/DVD-brännare och äldre hårddiskar i datorer, men dom är fyrpoliga. Här talar vi om en tvåpolig.
Här är en bild på en hane och hona, dessutom 9-polig. Men tänk 2-poligt, så bör du kunna hitta den.

Bild

Det finns instrument att sätta på instrumentbrädan, eller var man tycker det passar. Här är ett exempel: http://faq.thasaint.com/Lambda/index.html
Det går säkert att hitta många andra också, men detta kom framför mig. Det visar om du har rätt eller för mager, för fet blandning.
av VolvoKrille
Okej tackar kul att folk tar sig tid och försöker hjälpa :D . får pröva det. Upptäckte idag att den går normalt om man kopplar ur tomgångsmotorn. Men vad är det som styr tomgångsmotorn?
B230E K-Jetronic 740 till 240

Rent generellt, är motorn byggd för 98 […]

Det är så det ska fungera och anledning[…]

Kan inte låsa upp dragkroken

S40 2009 Låset till dragkroken kärvar. […]

Kullagret där rattaxeln går in i styr[…]