Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JaguarV12
Nu behövar jag ha hjälp igen.

Min 245:a hoppar och skakar när den står på tomgång. Växelspaken skakar våldsamt i kupén. Ger jag litet gas blir det bättre men inte bra. När jag lägger i en växel och åker iväg upphör problemet helt och bilen går hur lugnt och fint som helst.

Var ska jag börja leta och vad ska jag göra för att få bilen att sluta skaka och hoppa?

Tacksam för hjälp!
Användarvisningsbild
av erikn
Kolla tjuvluft runt insuget. Du gör det med startgas. Ökar motorn i varv när du sprayar med startgasen har du en dålig packning någonstans.
av JaguarV12
Japp, det slutade tvärt att vibrera när jag sprayade runt två av insugningsrören däremot varvade inte motorn upp. Endast vibrationerna upphörde.

Är det lika enkelt att byta packningar som det ser ut att vara? Varje rör sitter med två skruvar? Brukar det sitta fast efter många års tjänstgöring?
av wexe
nej då det är mycket enkelt ta bort skruvarna lyft av en bit rengör ny packning dit med insuget igen så ba veva igång och njut :( mycket simpel operation enligt mig
Kan inte låsa upp dragkroken

Bäst är att få upp låset. […]

Fel på helljus Volvo v60 2014

Original är det alltid halogen i helljusstr&a[…]

Hjälpt en som fått problem med sitt t&a[…]

Ja även flång nya prylar kan ju vara de[…]