Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tompa R
När jag vrider tändningen till läge 2 har jag bilden på antispinn, men har försökt spinna och då griper det inte in. Har heller ingen DSC knapp nere vid klimattorn! Någon som vet om jag har det eller ej.
V70N -00 2,4T
av Daddan
Det var inte standard på 2,4T-00. Så du har det inte i så fall om knappen saknas och ingen antispinn griper in!
av Bagy
Jag har precis lika på min v70xc -01 , symbolen syns när tändningen är i läge två men har varken knapp eller ingripande av antispinn!

MVH / Andreas
av Daddan
Bagy skrev:Jag har precis lika på min v70xc -01 , symbolen syns när tändningen är i läge två men har varken knapp eller ingripande av antispinn!

MVH / Andreas
På XC70/tidiga AWD har jag för mig att det är TRACS, dvs en äldre typ av antispinn och sätt att fördela kraften mellan hjulen.
av Daddan
Om TRACS från Teknikens värld:

Diffspärren har ersatts med TRACS antispinnsystem på alla fyra hjulen och utväxlingen i viskokopplingen har ändrats så bakaxeln får drivning tidigare. Mer kraft snabbare.
Viskosystemet kan inte kombineras med Volvos mer avancerade antispinnsystem DSTC. Cross Country-föraren får nöja sig med TRACS som egentligen mest är till för att hjälpa till när man kört fast. TRACS kopplas automatiskt in när det behövs, i farter under 40 km/tim.
ABS-systemet används för att känna av vilket hjul som spinner och bromsa upp det så att kraften fördelas över till det andra hjulet på samma axel. Spinner båda framhjulen griper viskokopplingen in och för över kraft till bakaxeln.

Har paff för hela kylaren på våra[…]

Absolut så kan bilen själv bromsa laddn[…]

Elpriset

Såna här verkar ju för bra fö[…]

Transmissionsolja till M66

Ato24.de/en har den bäste "oljehittaren&[…]