Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Hobben
Jag har ett klonk/klick ljud när jag kör iväg på 1 och 2:ans växel, har läst och sök lite på detta eminenta forum och kommit fram till att det kan vara drivaxlarna som limmningen har släppt på eller något av motorfästerna, det övre har jag nyligen bytt men dom undre undrar jag hur man enklast kontrollerar, ser man med blotta ögat om dom är slut eller ska man bryta bända och se om/hur mycket det flexar?
Bilen är en v70n 2.5t -04 12000mil
Användarvisningsbild
av Hobben
Tackar för svaret, det blir till att byta den oavsett skick det kan nju inte skada, någon som provat momentstaget från skruvat.se? Vad är det för fördelar med polyuretan bussningar jämfört med gummi?
av klima
Hobben skrev:Vad är det för fördelar med polyuretan bussningar jämfört med gummi?
Hårdare material, som ger mer distinkt känsla. Mer kraft från motor går direkt till växellådan, istälet för att rotera hela motorn/växellådan 1-2 cm. Dessutom håller de för evigt stället för 2 år som orginal i gummi.
Nackdelen, vissa märker vibration, men det är mest Poly i övre motorfästet.
Men det går att minska vibratinon i övre genom att lossa och spänna övre medan motor är igång.
Gäller ej undre dock, spänns som vanligt utan motorn igång.
Undre rekomnderar jag poly.

Jag kör poly i övre också.
av Gandalfi
Har kollat runt lite, men kan inte hitta med polyuretan. Var hittar man det? Har en XC90 2.5T 2004.
Användarvisningsbild
av Funk
Det är inte säkert att det finns till XC90... men samtidigt skall man komma ihåg att det finns en nackdel med fästen i PUR, det väsnas en hel del mer i bilen eftersom dom leder vibrationer mycket bättre.

/Thomas
Användarvisningsbild
av Funk
Hobben skrev:Ok, så om man beställer endast bussningar i polyuretan så använder man det gamla "fästet"?
Just det, på en del ställen får man ta bort hela den gamla bussningen, på andra (t.ex länkarmarna) bara gummit och lämna metallhylsan.

/Thomas
av klima
Gandalfi skrev:Har kollat runt lite, men kan inte hitta med polyuretan. Var hittar man det? Har en XC90 2.5T 2004.
Till XC90 2.5T finns:

Övre
http://www.ipdusa.com/Volvo-XC90/Engine ... 6-766-232/

Undre
http://www.ipdusa.com/Volvo-XC90/Transm ... -603-3333/

Man kan välja, antingen bara bussningen, eller beställa hela fästet.
Om man inte har bra press verktyg kan det vara bäst att ta hela fästet, så går det enklast.
Användarvisningsbild
av Funk
Man behöver ingen press, man klarar sig med en kniv och ett bågfilsblad. Skär loss gummit, såga ett jack i hylsan och bänd loss den. Den nya bussningen behöver man ingen press för att få i.

/Thomas

Har paff för hela kylaren på våra[…]

Absolut så kan bilen själv bromsa laddn[…]

Elpriset

Såna här verkar ju för bra fö[…]

Transmissionsolja till M66

Ato24.de/en har den bäste "oljehittaren&[…]