- lör 17 apr 2010, 22:16
#401158
Hej!
Har skapat diagram över effekt och vridmoment baserat på de officiella siffror som finns tillgängliga från Volvo:
D3 (Diesel): Maxeffekt 163 hk vid 3.000 rpm, Max vridmoment 400Nm 1450-2750 rpm
2,0 GTDi (Bensin): Maxeffekt 203 hk vid 6.000 rpm, Max vridmoment 300Nm 1750-4.000 rpm
För övriga varvtal där exakta siffror inte finns tillgängliga har jag helt enkelt anpassat dem till utseendet på sina större kusiner d.v.s. 2,4D resp 2,5FT. OBS! Det blir alltså lite kvalificerad gissning exakt hur kurvorna ser ut utöver det som är officiella siffror.
Det märkliga är att den nya D3:an har toppeffekt redan vid 3.000 vilket är 1.000 varv tidigare än dagens 2,4D (175). Med andra ord har den i princip samma effekt som 2,4D vid 3.000 varv. Det indikerar ett kort register för jag tror inte den orkar hålla ångan uppe i ytterligare 1.000 varv men det återstår att se.
Först en jämförelse mellan, 2,0D (136), D3 (163) samt 2,4D (175). 2,0D samt 2,4D baseras på riktiga data

Vad gäller nya bensin (GTDi) -motorn så har den maxeffekten vid höga 6.000 varv vilket kommer att bli intressant. Dock har vridmomentet kortare register än på dagens 2,5FT. Och här är då en jämförelse mellan 2,0GTDi (203), 2,5FT (231) samt T6 (285). 2,5FT samt T6 baseras på riktiga data.

Har skapat diagram över effekt och vridmoment baserat på de officiella siffror som finns tillgängliga från Volvo:
D3 (Diesel): Maxeffekt 163 hk vid 3.000 rpm, Max vridmoment 400Nm 1450-2750 rpm
2,0 GTDi (Bensin): Maxeffekt 203 hk vid 6.000 rpm, Max vridmoment 300Nm 1750-4.000 rpm
För övriga varvtal där exakta siffror inte finns tillgängliga har jag helt enkelt anpassat dem till utseendet på sina större kusiner d.v.s. 2,4D resp 2,5FT. OBS! Det blir alltså lite kvalificerad gissning exakt hur kurvorna ser ut utöver det som är officiella siffror.
Det märkliga är att den nya D3:an har toppeffekt redan vid 3.000 vilket är 1.000 varv tidigare än dagens 2,4D (175). Med andra ord har den i princip samma effekt som 2,4D vid 3.000 varv. Det indikerar ett kort register för jag tror inte den orkar hålla ångan uppe i ytterligare 1.000 varv men det återstår att se.
Först en jämförelse mellan, 2,0D (136), D3 (163) samt 2,4D (175). 2,0D samt 2,4D baseras på riktiga data

Vad gäller nya bensin (GTDi) -motorn så har den maxeffekten vid höga 6.000 varv vilket kommer att bli intressant. Dock har vridmomentet kortare register än på dagens 2,5FT. Och här är då en jämförelse mellan 2,0GTDi (203), 2,5FT (231) samt T6 (285). 2,5FT samt T6 baseras på riktiga data.

http://www.garaget.org/Racetwin2
The S rides low on fat noisy tires. It has a harsh, bone breaking ride that jiggles your jowls and rattles the trim. It is as loud and as uncomfortable as Rod Stewards leopard skin disco trousers - Jeremy Clarkson
The S rides low on fat noisy tires. It has a harsh, bone breaking ride that jiggles your jowls and rattles the trim. It is as loud and as uncomfortable as Rod Stewards leopard skin disco trousers - Jeremy Clarkson