Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av helgonet1
Hej

Har testat min ac nu senast när tempen kryper uppåt lite men varken hör lr märker nåt på tomgången. Hur märker man att ac går igång när man startar den?? ?:-/
Magnus308 skrev:Det är väl bara att vrida på kallaste på reglaget så märker du om det funkar.
Jo men ska det inte höras när aggregatet hoppar igång?? Har vridit ned reglaget på kallaste men inget händer ?:-/ Har tidigare haft bil med ac och när man startade den så gick tomgången ned lite samt att det hördes lite dovt.
av hansj68
På min gamla 945:a märkte man precis om du säger att tomgången gick ned när ACn startade och även ett litet klickljud från AC. På min V70 har jag inte märkt något av detta.
av Gelis
Det är bara att öppna huven och kolla om centrumdelen av remskivan på AC kompressorn snurrar till och från, reglage på max kyla. Om bara remskivan snurrar så funkar inte kompressorn. Vanligaste felet, slut på köldmedia = läckage.
Användarvisningsbild
av Severin
Gelis skrev:Det är bara att öppna huven och kolla om centrumdelen av remskivan på AC kompressorn snurrar till och från, reglage på max kyla.
Fast om man ställer den på max kyla så borde den gå hela tiden.

Däremot om den är ställd på en viss temp så går den i och ur för att hålla den tempen

Sen så tycker jag att TS borde höra klicket från kopplingen, vet ej hur det är på 2010 års modeller men på en -01 så låter det
EX60

Betalar 8750kr/mån för min CareByVolvo […]

Elpriset

Hmmm... låter som 3000 Kinawatt.... lever[…]

Transmissionsolja till M66

Ja, det låter som en bra idé. Gå[…]

Testa, ha på den automatiska bromsen (den[…]