Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Kolsta
Har en 850 med följande fel:

Motorelekroniklampa lyser ( har nu släckts via utrustning)
Lite pendlande tomgång
Drar ca 1,2 liter milen
Känns som den hackar lite vid gaspådrag
Tycker den ryker mer än vanligt.
Felkod funnits för vad jag tror var katalysator men den har nu raderats.
Felkoden är följande Catalytic Converter Efficiency efi-443

Har bytt, Rotor, Fördelare, Bensinpump.
Har läckage i vevhusventilationen som gör det kommer in lite olja under kåpan som sitter över tändstiften, kan det ha med saken at göra

Vad kan vara fel?
Senast redigerad av 1 Kolsta, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av taxi
Olja över tändstiften tror jag kan vara så enkelt som gammal packning i oljepåfyllningslocket, annars kan det och ryckig motorgång vara tecken på igensatt vevhusventilation.

Resten vet jag ingenting om så hoppas du får fler svar :D
av Kolsta
Tack. Jag vet att den läker i vehusventilationen men kan det oxå göra att den drar mycket mer bränsle än normalt?
Användarvisningsbild
av taxi
Så mycket har inte jag snappat upp här så att jag kan ge dig nåt bra tips, du får invänta svar från andra som kan mer! (jag hade olja på toppen pga täppt vevhusventilation)
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Igensatt luftfilter?

Vad har du för motor? Miltal?
av Kolsta
Jag har en 2,5liters motor och den har gått nästan exakt 32000mil. Har bytt luftfilter för ca 6 månader sen men ska nog kika på det igen.....Tycker e konstigt med felkoden bara...
av PDK
Det med pendlande tomgång, har du kollat tomgångsmotorn? Så att den fungerar riktigt?

Hade problem med att tomgången pendlade lite, då tog jag bara fram oljekannan o smorde upp tomgångsmotorn, det blev lite bättre. Men har du kollat alla vacuum slangar? Jag hade en lös, den satt under till på gasspjället, drog fast med buntband, lossade på minuspolen till batteriet och där efter rök den inte mer, eller hacka sen så tändes inte motorlampan heller mer.
av Kolsta
Tackar...Ska kolla alla vakuum slangar, känns som det sitter slangar lite här och där men hoppas det bara e nåt så enkelt fel. Återkommer om jag inte hittar nån felande slang
av Kolsta
Iga fel hittade dessvärre....Märkte dessutom att kompressorn till ac:n står och går typ 2 sekunder sen stänger av och startar om igen likadant direkt även fast den ska vara avstängd...Sitter det nåt relä till den nånstans?
Användarvisningsbild
av taxi
Du har inte luftväljaren på defrost? Då kör den ju AC:n oavsett andra inställningar.
Och om det var så; korta intervall brukar väl annars betyda för lite kylmedium/läckage

gubbstrutt jag har nog hittat vad felet är […]

Bytte hjullagret idag och monterade nya skivor och[…]

Har du inga problem, kör vidare.

Idag har jag köpt nya batterier till nycklarn[…]