Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av tbar
Tja,
Fick bakslag på besiktningen idag:

P0026 Insugsventilstyrning magnetventilkrets område/prestanda (bank 1)

Någon som har tips?

Tack på förhand!!!
av gretaellen
Hallå där :)
Har du fått iordning på din bil. kanske kan tipsa mig vad man ska göra 8) har nämligen fått samma på min.

Ha det gött och tack för hjälpen :D
av tbar
Tja,
Nej jag har inte fått ordning på detta. Nu lyser motorlampan konstant.

Synd att ingen på forumet kan tipsa om vad ett dylikt meddelande betyder.
Användarvisningsbild
av CarMan
Då du inte presenterar en volvo felkod, så har jag ingen aning om vad du pratar om.
Men jag kan gisa på att det kan vara ECM-640A (är det så den heter?)
lite beroende på årsmodell så kan det vara et mjukvaru fix (en son mjukvara som ingår grais om man servar bilen på volvo) eller så ska CVVT solinoiden bytas.
av tbar
Hej och tack för svaret CarMan.
Har haft bilen inne på felsökning och de konstaterade att koden var som du gissade - intermittent ECM-640A.
De hittade inget fel men rekommenderar byte av VVT-enheten.

Min fråga är om VVT-enheten är detsamma som solenoiden eller menar de den där grejen som sitter på kamaxeln och åker ut och in?
Jag ser dessutom att man kan demontera och rengöra solenoiden. Har någon gjort det? Är det bökigt?

Kan kanske vara värt att testa innan man lägger ut 3500:- till på att byta VVT-enhet.

Tack på förhand.
Användarvisningsbild
av CarMan
Du ska ladda ECM uppgradering. har du redan den i bilen så ska man kolla på annat.
av Kena
Jag har en Cvvt ventil som suttit på min bil, bytte den när bilen tjuvstannade (vid 10000 mil) men det var inte fel på den. Hör av dej om du är intresserad så kollar jag så det är samma som du har. Du behöver bara en ny packning.

Johan! Verkar lovande. Är det i samband med[…]

Ja det skulle ge klara indikationer på r&aum[…]

Volvo car UX

Någon mer som ännu inte fått 4.2.[…]

Relä bränslepump

Då väcker jag liv i denna tråd. G[…]