Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av nevyn
Ett litet udda problem, har haft min bil stående ett tag, den har varmkörts då och då, men inte på väg utan bara på tomgång. Nu när jag har börjat köra den igen så uppstår ett kvittrande/pipande när jag motorbromsar eller släpper kopplingen i låga farter. Kan inte lokalisera ljudet mer än att det kommer "framifrån".

Några förslag på vad det kan vara?

För att lättare få hjälp, skriv gärna vilken bil/motor/årsmodell det handlar om.

Mvh/
Addekarlsson
Moderator
Användarvisningsbild
av Jensen
Det brukar vara en justering utav handskfacket
som behöver göras för att du skall bli av med ljudet.
Användarvisningsbild
av Whisky
Koppling / urtrampningslager?
av nevyn
Bilen är en V70N T5 -01

Ljudet kommer utifrån alltså.. Inte handskfacket, fast det skulle nog behöva justeras ändå, går knappt att stänga det.

Om det är kopplingen, varför hörs det när jag motorbromsar?
Användarvisningsbild
av Johan
Det är inte så att remmen har börjat kvittra.

// Johan
Användarvisningsbild
av Jensen
Sorry, trodde att ljudet kom inifrån.
Användarvisningsbild
av _Rick_
serpentinsremmens medbringarhjul? mao dåligt lager
Användarvisningsbild
av _Rick_
serpentinsremmens medbringarhjul? mao dåligt lager
av nevyn
Hmmm, det där förstod jag inte riktigt.. Vad är det där medbringarhjulet för nåt? Är det superdyrt?

Idag lät det också skrapande som metall mot metall fast bara några sekunder.

Det skulle kanske kunna vara remmen fast då brukar det låta en längre stund. Det är väldigt korta pip nästan vid motorbroms och när jag släpper kopplingen och bara precis vid övergången, dvs när jag släpper gasen eller släpper kopplingen, sen är det tyst.
av Göran E
På 850-serien hade man ju problem med ngt lager som blev ovalt eller så i kopplingen. Detta gjorde ju att kopplingen gnisslade lite när man körde iväg från stillastående. Jag vet inte om detta ljud skulle kunna uppstå vid motorbroms men det verkar ju inte omöjligt om det kommer i det ögonblick kopplingen släpps upp.
Däremot vet jag inte om detta fel kan uppstå på de nyare modellerna som din V70N.
Laddbox

Beror också på vad man förvä[…]

En ganska vanlig 245:as liv

Kul att läsa om dina äventyr med bilen![…]

Automater verkar generellt ha lägre dragvikt.[…]

XC40 Reacharge Twin motor

Hej på er , ville bara dela med mig en del t[…]