Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Toy
Hej.

Jag har konstaterat att mina stötdämpare bak börjar bli dåliga, har sett att den ena är blöt på utsidan (olja?).
Har vet man om man har olja eller gasdämpare?
Dom som sitter monterade har säkert suttit där sedan bilen var ny.
av s60t501
Det är olja i båda typerna av stötdämpare,du får kolla på den "hela" dämparn när du demonterar dom,fjädrar den ut i sin hela slaglängd efter ihoptryckning,så är det gasdämpare,stannar den kvar i hoptryckt läge så har du en vanlig oljedämpare...
Användarvisningsbild
av Toy
s60t501 skrev:Det är olja i båda typerna av stötdämpare,du får kolla på den "hela" dämparn när du demonterar dom,fjädrar den ut i sin hela slaglängd efter ihoptryckning,så är det gasdämpare,stannar den kvar i hoptryckt läge så har du en vanlig oljedämpare...
Tack för svaret, låter ju logiskt. :)
Är det någon som har erfarenhet av dämpare från tex, Mekonomen, Skruvat eller Biltema?
Eller är det Volvo original som är enda alternativet?
av d98josu
Hade samma bekymmer på en V70 2.5t - 2007. Köpte på Mekonomen 2 st dämpare (Monroe reflex á 870 kr). Kollade dessutom vad Bilia i lund ville ha (1400 + 700 jobb) = 2100 per sida!!!

Dämparna är gas och rätt mycket hårdare än original på min 2.5T i alla fall. Mekonomen har även en annan typ för runt 730 kr (också Monroe men ej Reflex). Vet inte hur hård / mjuk den sistnämda var.

Har du hylsnyckelsats och 2 st domkrafter fixar du en sida på 1h.

/ Johan
Användarvisningsbild
av Toy
Tack för info.
Jag tog en tur till Jönköping idag för att köpa ett par dämpare.
Men dessa var tyvärr slut för tillfället :(
Så det får bli en beställning från skruvat istället.
Transmissionsolja till M66

Jag bytade på min S80 2.5ft med m66. Jag t&a[…]

När jag tänker efter så är de[…]

Dörrlås under vintern.

För två veckor sedan tvättade jag […]

Vet vilken givare du menar. Hade upp den för[…]