Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lundholm29
Hej !

Har ett problem med bakluckan på min S70, problemet är att den är inte synkad till centrallåset, det händer ingenting när man innefrån förardörren trycker på knappen. Det spelar heller ingen roll om nyckelhålet i bakluckan står horisontellt eller vertikalt.
Den går alltså enbart att öppnas manuellt med nykeln, någon som känner igen detta problem?
Användarvisningsbild
av sidhabo
Enklast är väl ifall du plockar loss i bakluckan så du kan kolla/mäta på sladderiet till låset.
Vilken årsmodell ?
av zäta
Jag tror jag upplevede nåt liknande på min V70 för några år sedan,
Om jag inte minns fel så kan man få detta fenomen om man tex låser bilen med
fjärren och sedan låser upp luckan med nyckel och sedan låser bilen igen med fjärren
istället för nyckeln som du öppnade med (eller nåt liknande). Alltså att de två låssystemen "nyckel och fjärr" kommer i otakt på nåt sätt.
Jag tror att det finns någon "Logik" som styr upplåsningen när man använder fjärrkontrollen/centrallåset.
Tesat att lägga av batterikabeln en stund och låsa alla låsen med nyckel.
Lägg på kabeln och testa igen med "bara" fjärren.

Jag kan ha fel också.?
Användarvisningsbild
av Roy
Samma här, fick ett problem med bakluckan på min S70 1998.
Plötsligt låser sig bakluckan för varje gång man stänger den.
Oavsett om man ställer om med nyckel i bakluckans lås.
Oavsett om centrallåset är öppet eller låst.
Låset i bakluckan reagerar inte på centralåset, har inte larm och fjärr.
Det går att låsa upp bakluckan med knappen i vänster framdörr.
Det går att låsa upp med nyckel i bakluckan.
Har försökt med reset, dvs batteri av en tid.
På V70 finns ju en liten barnsäkringsknapp på bakdörren, men ingen sådan på S70, kanske knappen finns men är dold????

Tips????

de
Roy
av Altberg
Hejsan allesammans!

Jag väcker en gammal tråd där jag har likadant problem som trådskaparen, dvs:
Har ett problem med bakluckan på min S70, problemet är att den är inte synkad till centrallåset, det händer ingenting när man innefrån förardörren trycker på knappen. Det spelar heller ingen roll om nyckelhålet i bakluckan står horisontellt eller vertikalt.
Den går alltså enbart att öppnas manuellt med nykeln, någon som känner igen detta problem?

Nollställning med batteriet har inte hjälpt, inte heller att den ska vara "felsynkad" med dosan.
Det låter från låset när man trycker på handtaget, som om det elektriska vill öppna bakluckan. Riktigt störande detta, det gör så att jag inte använder bakluckan mer än när jag absolut måste...

Någon som har något tips?

Tack på förhand! :wink: Jocke
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Precis kolla kablaget mellan luckan och chassi inget ovanligt att det blir kabel brott där.
Användarvisningsbild
av Lazydogmic
Nå Jocke hur gick det?
Exakt samma problem som du beskriver, låter när man tar i handtaget.
sitter här med låsmotorn och undrar var fasen jag lagt multimetern.
återkommer om ja hittar någe.

hejs
av MickeM
Tjena.

Om det låter om öppningsmotorn på en S70, utan att luckan öppnas, så är det väl knas med överföringen mellan motor och låset.
Vore motorn eller knappen död, kan jag köpa kabelbrott, eller centrallåsknas.

Knappen till luckan har väl ingen mekanisk kontakt med låset överhuvudtaget, utan är bara en signalknapp till öppningsmotorn.
Centrallåset stänger bara av knappens funktion i låst läge.

Obs:
Jag har inte haft isär detta på min S70 -97 och sett detta med egna ögon, men på andra bilar (VW) med öppningsmotor som surrar till, har det varit precis så.
Jag förstår inte vad den motorn skulle surra för annars varje gång man öppnar utifrån på Volvon.

En V70 -00 jag tittade på, surrade dock inte när man öppnade bakluckan, utan föreföll mekanisk.
Kanske skillnad på S70 och V70 i det hänseendet.

Hej sitter och funderar på att skaffa en xc4[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ingen framgång med blinkdosan, men ja testad[…]

B230E K-Jetronic 740 till 240

Står det 10° så ska det ställ[…]

Bromsskivor och belägg till 740

Biltema har för 219kr, 262mm: https://www.bil[…]