Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av kenlav
850 10v 96:a. Har läst igenom en hel del om kamremsbyte. Har fattat att man bör ha en "Tolk" för att låsa kamaxlarna i bakkant. Min undran nu är...

1. Är kamdreven som sitter med 3 bult i varje kamaxeldrev justrerbara om man släpper lite på bultarna ?
Kamremmens kugg måste ju passa in i kamdrevens! och det borde dom ju inte göra om man kan justrera dreven millimetrar åt något håll.

2. Tänker jag rätt att om man inte låser kamaxlarna i bak med en tolk så kan dreven hamna ett eller 2 kugg fel beroende på tryck från ventilernas fjädrar ?

3. Om man då inte har en "Tolk" borde det inte då gå att låsa kamdreven i framkant med exempelvis Biltemas kamdrevsverktyg 20-344 om alla märkningar står rätt och kamaxelns spår i bakkant står vågrätt ?
av rd350
Du behöver ingen tolk om du bara byter remmen. Tolken är till om du demonterar kamdreven från axlarna.
av *pettson*
Nu ska jag inte skrämmas så ta inte texten så.
Tolken är inte bara till för att nollställa mot kamaxlarna då dreven varit loss, det bestämmer ju mekanikerns behov. Tolken är även till att låsa kamaxlarna vid ett kamremsbyte för att göra det hela så precist och säkert som möjligt ifall man är intresserad av detta. Det kan alltså aldrig vara fel att använda tolk.
Liksom det finns en vevaxeltolk att använda då man vill låsa vevaxeln. Vill man inte det så använder man markeringarna.

När är det valfritt och när är det tvunget?
Huruvida det är tvunget att låsa med tolkar beror ju på hur det ser ut innan. Och hur motorns historia är innan. Skulle ett topplock vara planat så måste tolken användas vid första kamrems sättningen, sen valfritt som lås. Har man i övrigt haft topplocket av så ska den användas första gången som tolk, sen valfritt som lås. Samma om man är osäker på om dreven faktiskt står helt rätt i förhållande till kamaxlarna efter en lång tids användning och man är osäker, eller om man är osäker på sina möjligheter att göra ett korrekt jobb, det är inte helt ovanligt att dom inte står helt korrekt konstigt nog. Det kan tyckas att det är finlir som är onödigt, men det är den typen av finlir som gör att allt spinner som en katt och drar minsta möjliga bensin i slutändan. :wink:

en tolk/ lås ska inte sitta i drevändan utan i andra ändan av kamaxlarna. Det gör att man måste tillverka sej en tolk eller köpa en tolk, tillverka är enkelt. Det är inget komplicerat utan görs lätt av några bitar plattjärn. Det finns en beskrivning i haynes boken bland annat.

För att besvara frågorna..
1= Ja dom sitter helt löst om du lossar skruvarna. Dreven går då att röra i förhållande till kamaxlarna.
2= Ja det är fullt möjligt. Dom flesta klarar det ändå utan problem utan tolk, men det är en möjlighet trots allt, det händer oftast vid det scenariot att en kamaxel hamnar ett kugg fel, oftast avgaskammen som hamnar ett hack fel.
3= Vitsen med en tolk eller låsning är att den låser det som är viktigt. Kamaxlarna alltså. Hur dreven står när kamaxlarna är låsta är totalt ointressant. För står dreven ett halvt hack fel så lossar man dom och ställer dom rätt. Dom stod isåfall inte korrekt i förhållande till kamaxlarna.

Det kan tyckas att ovanstående rekommendationer är lite väl petiga. Men är man inte van är det ännu viktigare att vara petig. Sen är det inte nåt ovanligt med kamremmar som står ett hack fel på en kam, mina kollegor och jag ser det då och då.

Vissa bilar 2022 har sensus. Hade en Xc90 2022.5 m[…]

Efter ha fått ecm och cem synkroniserade s&a[…]

Volvo xc60 2012-

Större chans att få svar om du frå[…]

Det enda relativt säkra motorvalet är 5-[…]