uffeman123 skrev:Det är en V70 T5 -97 motorkod B5234T3
Vanligaste felet när olja har letat sej ut i kylvattnet är inte topplocket, trots detta envisas många verkstäder med att just lyfta på toppen. Felet är oftast oljekylaren till turbon. Den ligger i kylarens ena gavel. Den spricker med tiden och eftersom trycket är högre i oljan än i vattnet så hamnar just oljan i vattnet och inte tvärtom. Ett kylarbyte är alltså lösningen med största sannolikhet. Naturligtvis kunde nån ansträngt sej till att göra två tester innan toppen plockades av.
Kompressionstest..
Förekomst av avgaser i kylvattnet..
Om komptesten visar bra och inga förekomster av avgaser är i vattnet så är packningen tät och problemet är kylaren eller turbon. Fungerar turbon så är inte den problemet. Volvos vitmotor har inte ens en oljekanal som går såpass nära vatten att den skulle kunna pressa hål i packningen och få över oljan. Det enda som kan få olja att läcka över i kylvattnet är en spricka i en cylinder. Och det i sin tur hade visat sej på komptestet.