Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av bwiberg
Hej! Från mitt inlägg på http://www.svxc.se/phpBB2/viewtopic.php?p=148272#148272:

Bytte lampan i tändningslåset när jag ändå var i farten (VO 30739357, ca 75:- på Volvo).

Skruvade loss nedre rattkåpan (3 x T25), drog övre rattkåpan uppåt så att övre och nedre rattkåpan gled isär, sedan bort ned den nedre helt.

2 st små plastflärpar att pilla isär på ovansidan och undersidan av tändningslåsets "sida", samt en som vätter mot föraren (läge I) där man trycker på plastfliken intill så rör sig den andra uppåt nog för att gå fri från låsklacken. Och så dra loss plastsidan när alla flärpar är lossade så kommer man åt kretskortet där lampan sitter.

EDIT: Enligt Haynes skall det räcka med att trycka på plastfliken mot föraren och dra ut hela transponderpaketet åt nyckelhållet till. Men det satt hårt på min så jag delade alltså på transponderpaketet vilket var lite krångligare (plastflikar att bända isär) men ju också verkade gå bra.

Lampan sitter med spårmejsel, 1/4 varv moturs för att lossa och 1/4 varv medurs för att sätta i den nya. Akta så att du inte kortsluter polerna med mejselns blad, dock (nyckeln skall vara ut tändningslåset och ringen släckt, om lampan inte redan är kass).

Montera ihop transponderpaketet om du delade på det.

Därefter undre och övre rattkåpa tillbaka, passa in i spåren för blinkersspak och spolarspak.

Testa, ha på den automatiska bromsen (den[…]

Transmissionsolja till M66

Jag bytade på min S80 2.5ft med m66. Jag t&a[…]

När jag tänker efter så är de[…]

Dörrlås under vintern.

För två veckor sedan tvättade jag […]