NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Henrikx2
Brukar de inte köra några sommarhjulskampanjer såhär på våren?
Har väntat på att tex Bilia ska lägga ut något men det verkar bara vara däck.

Fråga 2, vad ska man ha för sommardäck?
Främst intresserad av tysta däck som rullar någorlunda lätt.
16" eller möjligen 17".

Många säger att "lättrullande däck" låter mer.

"Lättrullande däck har en ny typ av uppbyggnad av slitbanan vilket gör att däcket minskar rullmotståndet.
I genomsnitt räknar man med att ett byte till lättrullande däck kan ge en minskad bränsleförbrukning med
omkring fem procent. Och allra effektivast är däcken vid lägre farter, då luftmotståndet tar en stor del av
motorns kraft vid snabbare landsvägskörning. Genom att byta till lättrullande däck kan genomsnittsbilisten
spara upp till 650 kronor på ett år och minska sina koldioxid utsläpp upp till 145
kilo. Mer information om lättrullan de däck hittar du på http://www.volvocars.se/dack"
Användarvisningsbild
av poseidon
Lättrullande däck har längre bromssträcka. Mer tycker jag inte man behöver säga....
av andreaså
tänkte jag kunde hänga med på din tråd... Är akut ute efter 4st nya sommar däck.. Kravet är att dom ska vara hyfsat tysta... Nu ligger där Nokian Z däck på och dom har inte varit tysta, så dom blir det inte igen...

På dom som ligger på är 93W kan man gå ner till mindre betäckning?

Storleken är 205/50-17"
av HåkanS
Köpte Nokian Hakka Z och är grymt nöjd. 225x45x17. Tyst och skönt. Utvecklat för skandinaviska förhållanden och dessutom miljövänligt.
Användarvisningsbild
av poseidon
andreaså skrev:tänkte jag kunde hänga med på din tråd... Är akut ute efter 4st nya sommar däck.. Kravet är att dom ska vara hyfsat tysta... Nu ligger där Nokian Z däck på och dom har inte varit tysta, så dom blir det inte igen...

På dom som ligger på är 93W kan man gå ner till mindre betäckning?

Storleken är 205/50-17"
Det kan du räkna ut själv.

http://www.köpadäck.se/belastningsindex
Användarvisningsbild
av Henrikx2
Volvo(Bilia) hade helt slutat med kompletta sommarhjul.
Det var även väldigt svårt att få fram pris på någon fälg där så jag gav upp.

Vianor plockade fram några 16" fälgar med Nokian Hakka Z.
Inte de tystaste däcken jag kört med men väldigt bra fäste på vått och tort.
Optimering

Jävligt kreativt att kalla en signal-maniplul[…]

text Du har helt rätt. Ha en trevlig helg[…]

V60 T4F ryckig gång och klen.

Jag har en V70 med samma problem. Pendlar mellan 1[…]

Värme i kupén laddhybrid

Värmaren är trasig, tur att jag har Sele[…]