Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Pelleturbo
hej
jag undrar om någon vet hur i h-lv-te man får loss svänghjulet.. har lossat alla bultar samt en låsring, men nope... det sitter fast..

sen om någon vet vart man kan hitta bultar till som sruvas genom svänghjulet ihop med turbinen, har frågat på volvo i oskarshamn men dom hitta ingen bild på dessa skruvar.

mvh
av Redlös
Kan tyvärr inte hjälpa dig med en bild, men art.nr. på bultarna du behöver ska vara 979671. 6st ska du ha.
av *pettson*
Om alla skruvarna är loss är det bara att vicka på plåten lite försiktigt. Den spänner ordentligt över centrum och över styrpinnen.

Men jag hoppas du gjort följande..

Lossat dom 6 bultarna. plockat ned lådan. Lossat medbringarplåtens alla bultar och sen försöker ta loss den?
av Pelleturbo
ja... går det göra på något annat sätt då? men har dock för mej att turbinen satt med flera än 6 skruvar... men kan ha fel.
av Pelleturbo
har löst det med svänghjulet, det satt fast med som om en kompis sa att det är blå loctaite... men men det är löst så nu är alla packboxar bytta på motorn samt olje fällan o slangar och ingångar, bytt alla packningar samt vatten pump ja allt, nu en fråga... när turbinen ska monteras, ska det va olja i den eller fixar det sig självt när bilen startas upp?

mvh
av wexe
har för för mig att man brukar hälla fräsch olja i den så den inte går torrt kommer ihåg när jag böt convertern till en ny och fick den då levererad med olja i .
av Pelleturbo
tackar, perfa info... man e ju ny inom automat... hahaha men då ska jag hälla i olja o montera lådan...

tack på förhand.

:)

Har du bytt givare eller kalibrera gamla?

Powershiften är felkonstruerad på alla […]

V60 - funktionsfel: strålkastare

Kan svara mej själv nu.. Jag var på Vol[…]

2011 D2 man ryckig gång

Tog av och rengjorde egr-ventilen idag. Voil&agrav[…]