Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hejsan!

Original på en V70XC -01 är det väl 215/55/16"??

Vad händer om jag sätter på 215/65/16"??

Pajjar viscon då? Sett på "gorg" folk som har 245/35/20" alltså håller det? eller kör dom ändå?

Tacksam för svar! MVH / Andreas
Så länge alla 4 hjul har samma storlek ingen fara
Men tänk på att du kan få punka och se till att reserven har samma storlek

Det är endast vid storleks skillnad som vinkelväxeln kan ta skada

//Goose
Senast redigerad av 1 gooose, redigerad totalt 0 gånger.
Någon som kan säga mig hur bred och hög en fälg med däck är om dimensionen är 235/35/20" ???
Alltså i Cm?

Däcken jag hittat är ju "offroad" däck och har måtten 215/65/16" och är 69cm högt oh 21,5cm brett.

Anledningen att jag vill veta 20" måttet är för att jag vet att folk kör med det, och är det måttet lika eller mindre så funkar ju offroad däcken! Utan att ta i!
Man bör verkligen köpa 4st nya däck av exakt samma märke & modell när man har visco.
Hade en V70XC en gång i tiden. Efter 2 dagars ägande rasade fördelningslådan, pga att förra ägaren inte hade samma däck runt om.

Pratade med en "expert" i detta område och han tyckte att man ska ha exakt samma modell & märke, för det kan skilja även på nya däck.

Sen att någon sa att man bör tänka på att ha ett reserv, så är ju det då nytt och har inte heller samma omkrets som de man köpte nya för ett eller två år sen..

En fördelningslåda går på ca 10k på volvo.
Bytet tar 1-2h på den bilen.. (av mig).
Dörrlås under vintern.

För två veckor sedan tvättade jag […]

Vet vilken givare du menar. Hade upp den för[…]

Om muttern lossnar får du haveri,dom fyra mi[…]

Volvo car UX

Om du har google automotive i bilen så f&ari[…]