Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej, har bytt pump och kamrem på bilen, fått till en hygglig grovinställning så den går bra förutom lite svårstartad vid 0 gradigt väder.

Nå, en dynamisk inställning ska väl råda bot på detta hoppas vi. Har fått pris från Bilia på 1465:- (inkl. moms).
Då jag inte har lust att ringa runt till 20 verkstäder så slänger jag ut frågan innan jag bokar tid, låter detta rimligt eller är det för dyrt?

Om för dyrt så skulle ju tips på verkstad runt Sthlm som fixar detta mottas med glädje.
Hur har du bytt remmen, har du lossat kamdrevet på konan, eller har du bytt remmen rakt av med hjälp av markeringar?
Har du otur o inte har lossat på kamdrevet är det risk för att du hamnar utanför gränsvärdena då det inte går och få in den med hjälp av justeringen. Då e det bara o göra om allt igen,,,,,o göra det rätt. :cry:
Hoppas du har tur. :D
Jag har bytt kamrem, pumprem, vattenpump och samtliga spännrullar och löphjul.
Ställde bara efter markeringar och fick tillbaka allt lika. Bilen går hur bra som helst, och startar fint även vid -15.

MEN

Skulle vilja ha egna grejor för att kunna ställa dynamiskt OM det nu skulle behövas någon gång i framtiden.

Finns det någon OBD2 dosa som klarar det på en -96a ?

Lämnar inget till en verkstad.... vägrar :roll:
dynamisk inställning ska den där motorn ha varje 1500 mil.
caysie skrev:Jag har bytt kamrem, pumprem, vattenpump och samtliga spännrullar och löphjul.
Ställde bara efter markeringar och fick tillbaka allt lika. Bilen går hur bra som helst, och startar fint även vid -15.

MEN

Skulle vilja ha egna grejor för att kunna ställa dynamiskt OM det nu skulle behövas någon gång i framtiden.

if it aint broken..
Startar den bra när det är kallt brukar pumpen stå rätt bra. Jag har kört massor mil utan dynamisk inställning och det har gått bra.
Teoretisk kan det bli överhettat och knacka om den står för tidigt men va fan -en rem som skall bytas var 6000de kan man inte lämna till verkstan varje gång resonerar jag. Tror inte det finns nån billig odb-fix för pumpen.

/marcus
blueride skrev:
caysie skrev:Jag har bytt kamrem, pumprem, vattenpump och samtliga spännrullar och löphjul.

MEN

if it aint broken..
Startar den bra när det är kallt brukar pumpen stå rätt bra. Jag har kört massor mil utan dynamisk inställning och det har gått bra.
Teoretisk kan det bli överhettat och knacka om den står för tidigt men va fan -en rem som skall bytas var 6000de kan man inte lämna till verkstan varje gång resonerar jag. Tror inte det finns nån billig odb-fix för pumpen.

/marcus
Tja!
Ska pumpremmen bytas mellan kamaxellremms intervallet ( 12000 mil) När jag kollade med Volvo för många år sedan så trodde de att den skulle bytas på 6000 mil när tdi motorn kom i 850/V70 men att man nu har ändrat till samma intervall. Min pumprem har ialla fall gått 11000 nu :mrgreen:
6000 på pumprem & 12000 kamrem. inget har ändrats, o oftast håller inte pumpremen till 12000, vilket innebär att man då måste göra en grundinställning, blir alltså dyrare än att byta när remmen är hel
v70 tdi skrev:
blueride skrev:

MEN

if it aint broken..

/marcus
Tja!
Ska pumpremmen bytas mellan kamaxellremms intervallet ( 12000 mil) När jag kollade med Volvo för många år sedan så trodde de att den skulle bytas på 6000 mil när tdi motorn kom i 850/V70 men att man nu har ändrat till samma intervall. Min pumprem har ialla fall gått 11000 nu :mrgreen:
När jag byte pumprem så hade den gått 12700, den hade tappat två tänder sen hade den en tand o sen fattades två igen. Gissa vad som hänt om dendär ensamma ramlat av? Men den kan hålla o den kan gå av, 6000 mil är satt på remmen som intervall. Det är inte jag som riskerar att stå längs med vägen :roll:

I fredags var det äntligen "om-besiktnin[…]

Det är bara bilar med elektronisk växelv[…]

EX60

Tittade på den i Show Room Kungsträdg&a[…]

Min mätare satt ovanför subframen innanf[…]