NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av foobar
Jag har precis fått ett ISOFIX-fäste monterat i framsätet och satt fast en barnstol. Men när jag ska köra iväg börjar bältesvarnaren att pipa. ??:-/

I instruktionsboken står det följande:
Obältade blir påminda om att ta på sig säker-
hetsbältet genom ljud- och ljuspåminnelse.
Ljudpåminnelsen är hastighetsberoende och i
vissa fall tidsberoende. Ljuspåminnelse finns i
takkonsolen och i kombinationsinstrumentet.
Barnstolar omfattas inte av bältespåminnar-
systemet
.
Varför piper då min? Någon som har varit med om detta?
av Kluster
Du måste knäppa fast bältet eftersom stolen känner nu av tyngden från barnstolen på själva stolen. Sen kommer du få vid varje start indikering i infofönstret om att höger passagerarplats är bältad.
av foobar
Kluster skrev:Du måste knäppa fast bältet eftersom stolen känner nu av tyngden från barnstolen på själva stolen. Sen kommer du få vid varje start indikering i infofönstret om att höger passagerarplats är bältad.
Jo, det blev min "workaround" för att kunna stå ut med bilfärden. :wink:

Men hur skall man tolka manualen då? Jag trodde att ISOFIX-systemet på något sätt var kopplat till "bältespåminnarsystemet". D.v.s. att när en barnstol var monterad skulle bältespåminnaren inaktiveras?

Visst kan jag spänna fast bältet, men anledningen till att jag skaffade ISOFIX var delvis för att jag skulle slippa behöva krångla med bälten.
av Kluster
Ja, man kan ju bara tolka instruktionsboken på ett sätt - att bilbarnstolar omfattas inte av ljud- och ljuspåminnelserna. Men tydligen inte.

Så länge det blir ett visst tryck på stolsdynan aktiveras bältespåminnelsen men det går ju inte kringgå om man kör ISOFIX så jag har ingen aning eftersom själva ISOFIX-anordningen har ju ingen koppling till bältessystemet...
Användarvisningsbild
av opA
Nu vet jag inte hur din barnstol sitter men detta som jag tänkte föreslå ska INTE göras om det inte är GODKÄNT då det kan innebära livsfara för ditt barn, men:

Det är inte så att du kan dra bältet så det går bakom barnstolen om den har ryggen emot ryggstödet eller framför om du har barnstolen bakåtvänd ?

D.v.s den ska sitta så barnet aldrig kan komma åt bältet men ändå gå bakom / framför barnstolen och sedan klicka fast den.
Volvo on call

DU lär garanterat behöva programmera. &A[…]

Jag har inte gjort något med min Volvo (beh&[…]

Vårda v90 2025

Underredsbehandling (och självklart hål[…]

Stänga av rörelsesensorn permanent?

Går det stänga av denna permanent? Ha[…]