Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Bagy
Hejsan!

Köpte en Xc70 ifjol och jag hade den på storservice (16000mil) för ca 480 mil sedan. Oljan som användes då var Castrol, vet ej riktigt mer än så.

Nu är det så att jag är väldigt noga med mina bilar och tänker byta olja var 500e mil, min fråga är således: Vilken olja är bäst för min motor?

Bilen det gäller är en Volvo V70XC -01 2,4t

MVH / Andreas
Eftersom du byter så ofta så är kanske den viktigaste egenskapen att den börjar smörja så tidigt som möjligt vid kallstarter. Och då är en 0W- olja bäst. Helsyntet förstås. Den blir då också mer lättstartad när det är kallt, och drar mindre soppa vid kallstarter.
Se
http://www.castrol.com/castrol/generica ... Id=6006933

Å andra sidan lät SAE 5W–50 intressant, men kanske är mer för äldre motorer.
Blev sugen på att testa den till min gamla 940 LTT. Har halvsyntet i nu.
Leifer: Tack så mycket för svaret! Troligen den Castrol oljan som jag fick i bilen vid storservicen. Och den finns på mekonomen såg jag, dock så hade mekonomen en annan helsyntet också som var några hundralappar billigare, vad tror du om den? Den heter: Motor Shell Helix Ultra helsyntet 5W-40. Eller är det bara snålt av mig?

Motor Castrol Edge sport helsyntet 0W-40 : 815:- + en liter till 215:- = 1030:-

Motor Shell Helix Ultra helsyntet 5W-40 : 625:- + en liter till 179:- = 804:-

Så det skiljer ju bara ca 230:- men eftersom jag byter ofta så blir det ju lite pengar, så vad säger du är det värt att få 0w-40 istället?

MVH / Andreas
Att byta olja efter 500 mil är faktiskt overkill. En olja klarar lätt 1500 mil/1 år.

Tar du en 0w-40, så får du ju det bästa av 2 världar. Bra kallegenskaper, och stabila högtemperaturegenskaper.

Dock ska man inte köra 2-3000 mils intervaller på en sådan sk multiviskositetsolja, pga att den innehåller additiv som just gör den så bred i sitt viskositetsområde, och dessa tenderar att brytas ned efter längre intervaller.

Detta leder till skjuvning, vilket betyder att oljefilmen brister, och gränskiktssmörjning (metall mot metall) är ett faktum.

Men som i trådskaparens fall, så är en A3/B3-olja 0w-40 ett ypperligt val.
SnoddasD5: Anledningen till att jag vill byta så ofta är egentligen för att jag alltid gjort det på mina tidigare bilar, audi s4,s6 (v8or) bmw sexor, golf sexor, osv.

Dock har jag aldrig haft en så pass ny bil som nu, bilen som jag har nu är helt servad enligt bok på volvo, för att må gott och veta om att bilen har fin olja så tänkte jag fortsätta byta varje 500 mil.

Så jag kanske får ändra mig lite och byta på 800-1000mil istället. 1000mil borde ju vara rätt bra så blir det en imellan varje vanlig service.

Geiger: Tack för detta lärorika inlägg!

Jag har köpt Motor Castrol Edge sport helsyntet 0W-40 nu så jag kör på den!

Tack för alla svar och inputs! Trevlig helg! MVH / Andreas
Dörrlås under vintern.

För två veckor sedan tvättade jag […]

Vet vilken givare du menar. Hade upp den för[…]

Om muttern lossnar får du haveri,dom fyra mi[…]

Volvo car UX

Om du har google automotive i bilen så f&ari[…]