Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av BM
Hej på er.

Jag har en V70 -02 som hunnit 12000 mil. På senare tid har konstiga ljud börjat uppenbara sig från framvagnen. Det är inte det vanliga klonkandet utan mer ett krasande och knakande ljud. Ljudet uppstår på en sida av bilen i taget och dyker upp mycket sporadiskt. Ibland uppstår ljudet av minsta ojämnheten i vägbanan för att sedan 100 meter längre fram inte dyka upp när jag kör över ett fartgupp. Nästa dag kan det vara helt tvärt om.

Vad är det som är fel? Någon som har en idé? /Jonas
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Kan vara en drivknut eller ett hjullager. Prova att åka ut på en parkering så att du i ca 40km/h kan svänga åt båda hållen och kör i en cirkel och lyssna. Låter det när du svänger vänster kan det vara vänster hjullager eller drivknut.
Användarvisningsbild
av Lorden
Jag tycker det låter som att du har en bromssköld som antingen rostat sönder och rör sig lite som den vill och går mot bromsskivan. Alternativt så är den lös eller fått sig en tryckare och ligger för nära bromsskivan, kommer det då skit mellan (vanligt i det väglag som råder idag) så kan det uppstå ett skrapande och skramlande läte.
Det kan oxå vara så att det ligger skit eller kanske en sten bakom bromsskivan och som ibland hoppar fram och hamnar mellan skölden och skivan. Plocka bort hjulet, snurra och lyssna!
av BM
Tack för alla svar.
Jag åkte på vinst och förlust ner till min lokala Volvo-verkstad och fick träffa en tekniker som, utan att jag bokat tid togs sig an min bil. Efter en stunds letande hittade han felet. På båda sidorna fattades fjäderisolatorer. En svart gummibit som sitter runt halva första "fjäderringen". Han satte dit en på varje sida och nu är ljuden som bortblåsta. Kostade ynka 202:- totalt.

/Jonas

Är det gamla eller nya drivlinan i bilen? De[…]

Volvo car UX

Hur vet jag om min Volvo omfattas av uppdateringen[…]

Lyfta bilen

Det står i manualen (nedladdningsbar fr&arin[…]

Klonkar från kardan?

Hej, jag har en V70 2001 2.4T AWD. Körde inna[…]