Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av minix
Hejsan! jag har kommit över en jäkla billig 240 -88 "blackline" med el-hissa och hela köret:)
Efter som jag kom undan så pass billigt med bilen så tänkte jag lägga ner några kronor på trim istället för att köpa en dyrare bil. Bilen fick jag loss för 400kr haha, Ja ska laga rosten som finns men de är inga probs. Motorn går bra och har gått 19 000 mil. Jag tror det sitter en K-kam i den då den är ganska wierd på låga varv och ägaren innan sa att han körde jämt med en s70 och att den drog på bra på högre varv (jag vet inte har ej körkort enu)

Min fråga är vad man ska köpa till den? Extraktor, 2,5" osvosv. jag är ganska ny på denna front så därför frågar jag er:) Vad ska man köpa till och vad exakt gör sakerna(både effekt o hur de funkar) Samt vill jag gärna ha lite mer info om de olika kammarna som finns:) Hoppas på bra svar!
Tack på förhand MVH

Vill inte lägga ner 20k direkt:P utan lagom summa ett par tusen så lite som möjligt få ut så mycket som möjligt.
av wexe
Att trimma en Sugis ordentligt är både dyrt och jobbigt. Men som du säger extractor 2.5tum avgas Kanske nått ställbart kamdrev andra spridare lite mer soppa osv
Användarvisningsbild
av bensinskalle
Ska du ha hk är de toppen du ska ge dig på. En ordentlig portning och planing ger kräm ;) Du ska ju gärna i´fixa en 531 topp på en gång i så fall, har du tur kan du hitta en portad och klar på blocket. Kommer upp sånt ibland för vettig peng ;)

Sen får du ju ställa på soppan för att motorn ska fungera. Händer ibland att sprutet inte gillar det extra draget men de brukar fungera.

Sen extraktor osv är helt klart ett plus att ha också ;)
av 240rally
Bra körbart recept på en B230F är.
531 topp
2mm planad
KG 004 kamaxel (http://www.kgtrimning.com)
Extraktor (inte för grovt)
2,5 tum avgas
Ställbar bränsletrycks regulator gärna med mätare (öka ca 0,5kg)
Detta bör lämna runt 150 hk om allt annat är okej.
Halvljus

Halogen eller Xenon?

Välkommen ut i trafiken

AC. När ni står stilla, är kylfl&a[…]

Hej. Noterat att över hela hastighetsspannet […]

244 - Bälte bak

- Har inte sökt på skrotar än. Ja[…]