Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av armane
Hej!

Jag har ett problem och undrar om ni har några tips gällande reperation.

Instrumentpanelen (Hastighetsmätare, varvmätare m.fl informationsrutor) slocknar/dör ibland under både körning och när bilen är stillastående. Själva panelen blir alltså svart och mätarna slår i botten.
OBSERVATION!
Bilens instrumentpanel fungerar alltid som den ska efter att bilen har "stått stilla"/vilat under natten. Men felet uppkommer igen efter tag vid uppstart och instrumentpanelen dör igen.
Det känns som det skulle kunna vara en glappkontakt ?
eller
Kanske krypström bestående av kondens som stör något kretskort till instrumentpanelen?
(Detta tror jag kan uppstår om vätska som blivit is under natten smälter igen efter att motorn blivit varm vid uppstart efter den vilat under natten.
OBSERVATION!

Har sökt på forumet och vill gärna ha tips och råd då jag absolut inte har 8000kr att lägga ut på ett byta av hela instrumentpanelen :(((

/Mattias
Jag har fel på min instrument panel med, plocka ut den o kolla så att flat kabeln e hel, men gör bilen strömlös först.

Mekanikerna på Bilia säger själva att dem har fått byta dessa på löpande band.

E så jävla trött på en så stor bilfirma som säljer sånt skit i mass mängder.

Jag ska löda om min på sommarn funkar det inte lämnar jag in det på firmor som lagar dessa.

Finns inte en chans jag lämnar in den på Bilia för 10 000 kr när dem vet om att de e skit saker.

MItt SRS Airbag service snarast lyser och bilia säger att den får bytas.

Åk till volvo och få felkod eller en felsökning så du e helt 100 på att de är fel på Dim:en.

finns firmor som lagar dessa för 4000 kr.

eller så lödar du själv om hela skiten. folk skrattar åt mig när jag förklarar vilka fel jag har haft på volvo:n.

men men kan inte va utan den heller :)
lycka till
Hej!
armane skrev:Instrumentpanelen (Hastighetsmätare, varvmätare m.fl informationsrutor) slocknar/dör ibland under både körning och när bilen är stillastående. Själva panelen blir alltså svart och mätarna slår i botten.
OBSERVATION!
Bilens instrumentpanel fungerar alltid som den ska efter att bilen har "stått stilla"/vilat under natten. Men felet uppkommer igen efter tag vid uppstart och instrumentpanelen dör igen.
Det känns som det skulle kunna vara en glappkontakt ?
Se: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 85#p386363

Troligen dåliga lödningar som påverkas av värmen från instrumenthuset självt (belysningen), spänningsregulatorn själv (ev p g a egenvärme vid drift) i instrumenthuset eller vibrationer vid körning. Hade liknande på min (fast med displayen) där det kom efter ett tag men sällan eller aldrig när den stått och svalnat.

Om muttern lossnar får du haveri,dom fyra mi[…]

Volvo car UX

Om du har google automotive i bilen så f&ari[…]

Vi har en Subaru XV, samma som Outback men kortare[…]

Är det gamla eller nya drivlinan i bilen? De[…]