Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej, så att flera har fått bra med hjälp på detta forum så jag tänkte be om lite råd.

Jag har en Volvo 855 GLT - 96 20t mil som drar ca 1,3-1,4 liter milen nu under vintern, tyckte att den drog mycket inder sommaren också (1,1-1,2)

Visserligen kör jag en del kortare sträckor 1-3 mil men det känns ändå som förbrukningen är hög eller vad tror ni ?

Jag har det klassiska problemet med att lamda lampan för sekundärpumpen lyser.

Kan ni ge något tips om hur jag skall börja min felsökning ? Stift & uftfilter är bytt för 2t mil sedan.

Skulle vara oerhört tacksam för tips.
Är det den enda felkoden du har? Kolla och lista alla felkoder, och inte bara tolkningen.
Kommer bilen upp i rätt temp? Nålen ska stå kl.15, om inte kan du ha en dålig termostat så den är det bara att byta.
Skulle inte tro det är så väldigt hög förbrukning under vintern när det är kallt, då sträckorna inte är så väldigt långa och motorn troligen inte hinner nå rätt driftstemp.
Användarvisningsbild
av js1
Min 855:a 96:a (10V aut) ligger också däromkring nu på vintern. Har iofs bara 7,5Km till jobb.
Har alltid gjort det sen den var ny så dom ligger däromkring. På bilprovningen är det rena alpluften som kommer ut där bak så motorn är frisk.
På långa sommarturer med full packning och full ECC kan man komma ner i 0,85.

Volvo har aldrig varit kända för att bygga snåla motorer.
Jag har en 855 GLT 97 som kan dra iväg mot 1,5 liter milen under sommaren. Jag ställde samma fråga som du för en tid sedan och fick bla annat nedanstående svar av Pettson.

"Har du fräscha tänddelar, bra bränsletryck samt fräscht luftfilter samt en kamrem som står där den ska så gör bilen vad den kan. Ingen av volvobilarna är snål egentligen. Det som rent teoretiskt går att göra är att byta till en fräsch lambdasond, den slits ju med tiden och blir mindre exakt. I praktiken är frågan om det gör nån nytta alls."

Man får väl jobba vidare på problemet.
Jag har en 850 GLT 1996 som aldrig dragit över litern :wink: 0.77 på sommaren och 0.86 på vintern när man kör långa sträckor, 3 personer och fullt bagage.

Tror största delen av förbrukningen beror på högerfoten :-)-)
Varierande laddtryck Volvo 940

6uur6u6r.jpg Man slår där pilen peka[…]

Volvo 440 Överhettar

Att det ryket vitt och droppar ur avgasröret […]

240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Jag har bytt tändbox och bränslebox seda[…]