Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av V70n 01
hej hitta ett par 235/55/17 nya vinter däck kan man ha dom på en xc90 7 sittsig eller är det för liten profil

eller vilken storlek ska man ha???
av nils944
Stämmer det att en variation på 5% är OK? Klarar bilens dator, växellåda och AWD-system detta?

Jag tar upp frågan eftersom jag köpte begagnade fälgar (Atlantis 18") och sommardäck till min XC90 (2006) men märkte inte förrann jag kom hem med inköpet att däcken var 245/50R18 och inte 235/60R18 (original storlek från Volvo). Jag skulle gärna slippa köpa nya däck, de som är på fälgarna har ca 7mm kvar.
av rid54
Det verkar osannolikt att styrsystemen etc skulle upptäcka att hjulen är lite för små. Bara alla är samma storlek...
av nils944
Det låter logiskt att det inte skulle skada så länge alla däck är lika stora. Tänkte om någon givare som litar på hastigheten skulle ställe till problem??

Jag kollade flera räknare på internet och 245/50R18 verkar vara mellan 4,901% till 5,001% för små. Från vad jag har hittat på nätet påverkar det bara hastighetsmätning. T.ex. när den visar 100 km/timme så är det egentligen ca. 95 km/timme jag kör... eller förmodligen ännu mindre p.g.a. felvisning från fabriken. Att en avvikelse på upp till +/- 5% är OK kastas runt på nätet, men jag har inte sätt en anledning till siffran förutom att felvisning på hastighetsmätaren blir "för mycket".

Så länge det inte skadar bilen så kan jag leva med en 5% felvisning på hastigheten (och vägmätaren). En säsong i alla fall. Felet kommer nog att reta mig.

Du kan sticka in en mejsel under platkåpan o[…]

I fredags, vid lunchtid, tittade jag på m&au[…]

Appen är makalöst buggig. Ofta en d&o[…]

flexifuel som nästan dör

nej spolarna ej bytta. har redan stiften så[…]