Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av 360
Har en 360 - 88:a - med 200F motor som gått 16000 mil. När jag skulle starta den nu, var den svårstartad men gick igång. Lät först som den gick på 3 cylindrar, men efter ett par hundra meter så gick den rent. Efter ytterligare några hundra meter började den "bluddra" och tappa orken. Körde direkt hem och parkerade den och kände då lukten av bränd olja, men såg inget läckage vid motorn. Vad kan detta vara?
av 360
Försökte starta den idag och den tände till några gånger, men dog direkt. Kollade stiften och de var helt torra.
av 360
Skall kolla det. Men nu var jag ute och försökte få igång den - och den startade direkt. Vädret är nu torrt och soligt. Tidigare när jag prövat har det varit fuktigt. Fukt på/i tänddelar?
Tips om hur man tacklar det? Vilka delar och på vilket sätt?
Användarvisningsbild
av Rookkeer
360 skrev:Skall kolla det. Men nu var jag ute och försökte få igång den - och den startade direkt. Vädret är nu torrt och soligt. Tidigare när jag prövat har det varit fuktigt. Fukt på/i tänddelar?
Tips om hur man tacklar det? Vilka delar och på vilket sätt?
Kolla hur gummi ringen runt fördelarlocket ser ut, kolla gummit runt alla kablar

Det är väll vad man kan göra
av Rådlös
Tänddelar som fördelarlock, rotor och kablar har en begränsad livslängd. Likaså tändstift. Fel på detta är många gånger av sådan art att det inte syns utanpå när det krånglar. Det är i stället så att felen "stryper" tändgnistan så att den inte räcker till. Tändspolen som också ingår i systemet, om du har en "klassisk" modell som en ölburk med kablar på locket ungefär, går att mäta. Lossa kablarna och mät med en Ohmmeter. Primärlindningen mellan anslutning 1 och 15, skall vara omkring 2 Ohm. Sekundärlindningen, mellan tändkabeln och jord, skall vara betydligt högre. Omkring 10 - 15 kOhm.

Det är fullt i sin ordning att behöva byta sådana här delar ett par, tre gånger under bilens livslängd. Tändstift skall bytas betydligt oftare. Efter omkring 2000 mil.
Välkommen ut i trafiken

Jag har kvar ett nytt expansionskärl, som &[…]

installera dragkrok

ok! Vilka funktioner får man med volvo orgin[…]

Min precis nya XC60 -26 Plus med Darkpaket kommer[…]

Halvljus

Halogen eller Xenon?