Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av timebandit
Tycker fortfarande att min V70 1998 känns stötig och har vibrationer kvar i ratten.
Ändå har jag bytt mer eller mindre alla framvagnsdetaljer och mycket i bakvagnen. Fjäder och dämparbytet tog bort det mesta.

Har börjat kolla på motorfästena/kuddarna. Framförallt så har jag tittat på det högra motorfästet som sitter precis innanför plastskärmen.
Hur skall denna vara när den är hel? Kunde inte riktigt förstå hur den är när den är ny.
Vi kunde röra hela motorn(inte jätte mycket men man såg det väldigt lätt) genom att trycka lite på motorfästet/kudden.
Gummit sitter inte fast i botten på metallfästet, ser ut att glappa lite där. Skall gummit vara fastvulkat i metallen i nederkant eller skall den vara lite lös där? I övrigt såg fästet ganska bra ut, såg inga sprickor eller dyligt.

//Kensy
Användarvisningsbild
av CarMan
gummit ska vara fastvulkat i metallplattan.
av timebandit
Nu är inte mitt i närheten av att vara lika slitet...

På bilden nedan har jag ritat ett rött streck... Här är fästet löst för mig. Jag misstänker att det skall sitta fastvulkat i metallen...

Bild
av Andy1983
Helt rätt, gummit ska vara fastvulkat. Hade precis samma problem med vibrationer, bytte alla fästen och nu går det fint. Ganska enkla att byta, det övre var det enda jag hade problem med. Men med denna guide http://www.backspegeln.com/tips_motorbussning.asp gick det fint. Guide till det högra har du fått från Pettsson, vars guider är oumbärliga :D . Lycka till
Användarvisningsbild
av Nexus
timebandit skrev:Nu är inte mitt i närheten av att vara lika slitet...

På bilden nedan har jag ritat ett rött streck... Här är fästet löst för mig. Jag misstänker att det skall sitta fastvulkat i metallen...
Ska det vara vulkat vid strecket så är nog mitt trasigt oxå :???:
av timebandit
Jag har försökt hitta mer information om det men det är svårt. Frågat många som pysslar med bilar och även däckverkstäder osv men ingen verkar helt veta.
Hade vart bra om tex Pettson kunde svara för han verkar ju ha koll på det mesta =)

Om det skall vara så att det skall vara fastvulkat så är det nog lika bra att byta alla kuddarna/fästena. Kollade lite på Skruvat.se men det finns ju flera olika kuddar.. Hydraliska osv osv. Hur vet man vilka man skall ha?
Användarvisningsbild
av FredrikSvensson
timebandit skrev:Jag har försökt hitta mer information om det men det är svårt. Frågat många som pysslar med bilar och även däckverkstäder osv men ingen verkar helt veta.
Hade vart bra om tex Pettson kunde svara för han verkar ju ha koll på det mesta =)

Om det skall vara så att det skall vara fastvulkat så är det nog lika bra att byta alla kuddarna/fästena. Kollade lite på Skruvat.se men det finns ju flera olika kuddar.. Hydraliska osv osv. Hur vet man vilka man skall ha?
Det ska vara fastvulkat. Det har oftast släppt på de flesta som jag har kollat på, en det bilar märker man knappt att det är trasigt. Hade farsans S70 inne på service för ett tag sen och det var sönder på den.Men det märks ingeting på den varken vibrationer eller oljud. Tror nog att om bilprovningen hade kollat det fästet så hade dom
dömt ut 8 av 10 Volvos med det fästet där vulkningen har släppt.
av *pettson*
timebandit skrev:Jag har försökt hitta mer information om det men det är svårt. Frågat många som pysslar med bilar och även däckverkstäder osv men ingen verkar helt veta.

Vad är det du vill veta som ingen svarat på?

Gummit ska vara fastvulkat. Och nej det finns TVÅ fästen på skruvat. Dom olika fästena går på ditt chassienummer så beställ rätt.
Det står vilka positioner övriga hydrualiska fästen har.
Varierande laddtryck Volvo 940

Åfan alltså ta bort downpipen typ elle[…]

240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Jag har bytt tändbox och bränslebox seda[…]

vill veta mera om v60 2013-2014

Hejsan jag letar ny bil och jag är sugen p&ar[…]