Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Nexus
Idag fick jag välja sikta på snödrivan eller trycka till bilen framför i korsningen.Det var så ruskigt halt innan kostningen att det knappt gick gå på vägen.(en kille som var ute gick dratta omkull på rumpan)
Fastna som sagt lätt i snödrivan,förstöka skotta fram bilen men utan dubbar så spann det bara.En trevlig man i en C30 försökte hjälpa till putta medans alla andra med SUV:ar quarttros och liknande bara åkte förbi.2 bärgare passera och stod i några minuter i filen brevid utan ens fråga spontant om man behövde hjälp då jag blockera ena filen.En hantverkare fråga om jag behövde hjälp men då var svågern redan på väg.
Som tur var så var svågern hemma så han kom med deras quattro och vips så var bilen uppe.Inga skador på bilen som tur var.
Vad jag förvånas över är att 99% bara susar förbi utan ens frågar om man behöver hjälp? Jag hade inte tvekat en secund stanna och hjälpa någon om jag hade en AWD eller bara fråga om man kan hjälpa med något. Stanna och glo kan folk men inte fråga om man behöver hjälp!
Jag vet det var mitt fel att jag hamna i snövallen men kan man inte hjälpa varandra lite längst med vägarna?
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Nu får jag skämmas men jag brukar inte stanna om jag ser någon som står vid vägkanten :oops: Iofs händer det inte ofta att man ser någon, men jag ska skärpa mig!

/Kalle
Användarvisningsbild
av CP2
Drog upp en tjej med en liten Jetta ur gropen förra året, så jag känner mig inte speciellt träffad! :-) Dock har jag sett många avåkningar i år men inte ingripit eftersom det funnits folk till hjälp vid alla dessa tillfällen redan. Dessutom är det nog bäst jag lagar AWDn innan jag låtsas vara bärgare igen. :(
Användarvisningsbild
av Ticken
Jag håller med dig Grammse. Inget kul alls detta. Folk borde hjälpa varandra mer.. Själv så gör jag mitt bästa att stanna om man kan. Tänk vad skönt om någon stannade för en själv lixom..

/Ticken
Användarvisningsbild
av StringerBell
Eftersom själv jag fått ta hjälp två gånger redan i år, går / kör jag inte förbi någon som fastnat.
Användarvisningsbild
av eccy243
Det beror lite på. Har jag tid så kan jag stanna och hjälpa till. Jag har fått "tagit emot" hjälp en gång i vinter.
Jag flyttade ner från västjämtland i september hit till "storstan", och märker faktiskt en skillnad i mentalitet.
För någon månad sen hade min bil blivit strömlös. Glömt slutsteget påslaget. Dumt. Hade inga kablar. Frågade en massa folk om dom kunde hjälpa till. Ingen hade möjlighet. Gick runt halva stan i jakt på startkablar. Hittade kablar efter ca 4 timmar. Gick tillbaka, och efter några minuter kom en som kunde låna ut ström.

En kompis uppifrån berättade följande:
Han hade också blivit strömlös. Svor lite. Bilen var parkerad vid en väg genom ett mindre samhälle. Han öppnade huven, och skulle gå ner i källaren och leta startkablar. När han kom upp igen hade TRE (3)! bilar stannat och frågade om han behövde hjälp.

Verkar som det skiljer lite på folk och folk. :wink:
Användarvisningsbild
av erikn
eccy243 skrev:Det beror lite på. Har jag tid så kan jag stanna och hjälpa till.
Samma här. Igår hjälpte jag en vid Morabergsavfarten vid Södertälje som hade kört in i drivan p.g.a. halkan. Vi hade skyffel i skuffen som han fick låna och sedan hjälpte jag till att putta. Under tiden jag hjälpte honom (ca 5 min) så åkte säkert 50 bilar förbi.
Gick runt halva stan i jakt på startkablar. Hittade kablar efter ca 4 timmar. Gick tillbaka, och efter några minuter kom en som kunde låna ut ström.
Har precis köpt nya kablar som jag stoppat ner i lådan bak i bilen. Har hjälpt två kompisar hittills i vinter med att hjälpstarta.
av Cicaro
Är stor skillnad på mentaliteten i sthlm och övriga sverige, jag hjälpte en herre som hade slut på kräm i batteriet på parkeringen utanför systembolaget/coop forum en fredagseftermiddag varpå han berättar att han stått där i 45 minuter när jag frågade om han behövde starthjälp(tog ca 4 minuter att köra fram min bil, jacka på startkablarna och starta bilen åt den frusna herren).

Jag kan förstå att många tvekar att stanna mitt på motorvägen eller vägrenen och inte tror de kan hjälpa till, men fredag eftermiddag på bolagets parkering? Måste ju passerat minst ett dussin personer som HAR startkablar i bilen och VET hur man använder dem? :S

Jag stannar om jag hinner och tror mig kunna vara till hjälp, annars brukar jag ringa in till radion om de står illa till...
av Tobbev
Min mamma var med i en hemsk bilolycka för ett antal år sedan då två personer dog. Mamma punkterade ena lungan. Tre bilar var inblandade och det låg bildelar etc över hela vägen. De första 5-7 bilarna som kom till olyckan kryssade mellan bildelar och bara körde förbi. Sådana är många människor i dag. För jävligt.
Tryckslang v70 D5

Hej, undrar om någon vet vad nedre delen av […]

Jag hade samma problem i min C30. Jag plockade is&[…]

Ja det har aldrig varit så mycket lekstuga […]

..Nu borde ju läget vara ca 100 miljarder k[…]