Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#381830
Castrol TWS Motorsport 10W-60
Castrol TWS Motorsport 10W-60 är en avancerad helsyntetisk olja med additiv som är speciellt utvecklad för motorer som pressas hårt som för tävlingsbruk.

Specifikationer
■API SJ/CF
■ACEA A3/B3
■BMW - Godkänd för vissa Z8
■M3 & M5 modeller


Castrol EDGE SPORT 10W-60
För hårt pressade tävlingsmotorer inom motorsport och modifierade/trimmade äldre fordon
Egenskaper
•Högre prestanda och effekt för motorsport
•Reservkraft när motorn pressas hårt
•Behåller viskositetsgraden
Fördelar
•Bästa skyddet för äldre, modifierade/trimmade fordon
•Motorn kan trimmas maximalt
•Effektivt skydd vid snabb, varm och hård körning
Specifikationer
•API SL/CF
•ACEA A3/B3/B4

Castrol EDGE 10W-60
Oljan i denna flaska är speciellt formulerad för att:


•flöda lätt och kyla bra
•vara den ultimata oljan för högprestandamotorer
•ge maximal prestanda genom hela serviceintervallet, även de allra längsta
•Bidra till lägre bränsleåtgång även under svåra körförhållanden
•använda syntetisk teknologi bättre prestanda än med en konventionell motorolja

Specifikationer
•SAE 10W-60
•API SJ/CF
#381963
len skrev:samma grejer, olika märken!
Fel... inte samma men snarlika.

Nu var det länge sedan jag körde med dessa... men om jag inte missminner mig så är det Edge och TWS Motorsport som är samma olja medans Edge Sport är en lite enklare men nyare olja.

Tänk er för innan ni häller denna olja i motorn, då väldigt få motorer är konstruerade för så här tjock olja.

.
#381979
Och undrar även om en esterförstärkt olja skulle va bra/dåligt för en gammal b230F....fördelarna verkar jue vara att den typen av olja "tystar" motorn.....nackdelarna verkar vara att den går hårt åt packningarna......alltså om motorns tickande minimeras kommer istället risken för oljeläckade öka ? :S :P
#382032
Ärligt talat, klarar ju din gamla rova en vanlig mineralolja. Så allt du hittar (givetvis med rätt viskositet och klass) är bättre än det som fanns när motorn konstruerades. Biltema har väl de billigaste oljorna. Duger alldeles utmärkt. Vill du kosta på, ta deras syntet ( fast det behövs inte). 5W-40 är en lagom olja. Har du en oljetrycksmätare, kan den visa något lägre vilket beror på att friktionen med syntetolja är lägre.
Senast redigerad av 1 CalleV70, redigerad totalt 0 gånger.
av *pettson*
#382046
pekka88 skrev:Och undrar även om en esterförstärkt olja skulle va bra/dåligt för en gammal b230F....fördelarna verkar jue vara att den typen av olja "tystar" motorn.....nackdelarna verkar vara att den går hårt åt packningarna......alltså om motorns tickande minimeras kommer istället risken för oljeläckade öka ? :S :P
Säger såhär.. om du får din motors tickande att minska med att byta olja så har du antingen hittat en ljudisolerande olja inte nödvändigtvis bättre alltså. :-)-) .
En B230F har bytbara brickor för att ställa ventilspelet. Det är alltså inte hydraliska tryckare, det gör att ventilspelet och dess tickande inte kan förändras med oljesort eller viskositet i egentlig mening. Det kan bara blir lite tystare om oljan är just ljudisolerande. Det är billigare, bättre och mera långtidsverkande att du pratar med nån som har ett bricksortiment med verktyg, samt som har tid att bricka in ditt ventilspel i stället. På så sätt håller den tyst i många många tusen mil till. Kortfattat: Ditt ventilspel har ändrats, justera ventilspelet. Oljan har inte med just den saken att göra. :-)-)

Är det jobbigt att bli rättad när[…]

AC problem V70 2016 D3

Lite märkligt att reläet inte drar samt […]

Sedan kan tilläggas att vinstdrivande system […]

Brandt har ju olika orter är nog olika beroen[…]