Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mattias1983
Skulle byta tändstift på min v40 idag o det såg inte så bra ut.
Stiften va helt sotiga o ett stift va som ett vitt pulver på, nån som vet vad det kan va o vad det beror på?
bilen är en -98 med 1,6 motor.
Tacksam för svar
Användarvisningsbild
av Fisch
Sotet beror förmodligen på för fet bränsleblandning. När bytte du luftfilter senast?
av mattias1983
köpte bilen för ca 6 månader sen o jag har inte bytt det, men det ser inte helt bra ut så tänkte byta det också
Användarvisningsbild
av vetten
En anledning till att stiften blir slitna är ju klart att dom aldrig blivit bytta :-O) Men om ett eller två är annorlunda än dom andra kan det bero på en dålig tändspole, ja våra bilar har ju två och ett ganska vanligt fel vad jag lärt här på sidan :mrgreen: Påstår inte att det är det som spökar på din bil :mrgreen: men kan ju vara ett litet tips :-)-)
av Jocke71
Troligtvis tar den olja på den cylindern där stiftet hade "vitt pulver" på sej. Skrev i din andra tråd ang hcvärde...troligen kan detta vara orsaken.
av mattias1983
ok, jag bytte stift o luftfilter o den låter mycket bättre på tomgången nu och den reagerar tidigare på gasen så det känns ju som det hjälpte rätt mycket

Det finns väl tre olika styrväxlar. Tror[…]

Generator laddar ej batteriet

Det är ju intressant att inte hastighetsm&aum[…]

Om de har kunnandet baserat på existerande f[…]

V60 sliter däck bak

Är i samma sits....de sliter insida bak! Vet […]